Logisztikai hír
Véget ért a Maersk és az MSC szövetsége
A dán Maersk hajózási társaság és a svájci székhelyű, globális piacvezető MSC a jövőben külön utakon jár: ezzel tíz év után véget ér az a szövetség, amelyet a két hajótársaság az útvonalak és a hajóik kihasználtságának összehangolására kötött.
A dán Maersk hajózási társaság és a svájci székhelyű, globális piacvezető MSC a jövőben külön utakon jár: ezzel tíz év után véget ér az a szövetség, amelyet a két hajótársaság az útvonalak és a hajóik kihasználtságának összehangolására kötött.
Több mint tíz évnyi együttműködés után a dán Maersk hajózási vállalat és a svájci székhelyű, globális piacvezető MSC a jövőben külön utakon járnak. A Maersk, a világ második számú konténerszállító vállalata bejelentette, hogy 2025-ben lejár a 2M néven irányított Mediterranean Shipping Company (MSC) társasággal kötött szövetsége. A dánok azzal indokolták a döntést, hogy hogy saját stratégiáját követik a továbbiakban.
A szövetség célja az útvonalak és a hajók kihasználtságának összehangolása volt. Az EU a múlt évtized közepén kipattant hajózási válság idején eltűrte az ilyen szövetségeket, mivel a hajózási társaságok működési szempontból függetlenek maradtak, és feltételezte, hogy a verseny nem korlátozódik emiatt. A kikötők számára azonban az ilyen fúziók azt jelentették, hogy a hajózási társaságok nagyobb befolyást szereztek arra, hogy az áruk hová kerüljenek. Ez lehetővé tette a hajózási társaságok számára, hogy befolyásolják a kikötői terminálok árait. Összesen három szövetség jött létre akkoriban: a 2M, a Hapag-Lloydot is magában foglaló „THE Alliance”, valamint az „Ocean Alliance” a CMA CGM, a Cosco és mások részvételével. Korábban a hajózási társaságok romboló árháborút folytattak, ami több felvásárláshoz vezetett.
A konténerszállító társaságok már régen maguk mögött hagyták a válságot, és most hatalmas profitot érnek el. A koronavírus-válság idején a nyereségük a magasba szökött, mivel a szállítási kapacitások szűkösek voltak, és a fuvardíjak az egekbe szálltak. Ma azonban a globális gazdaság lassulásával az ellátási láncok lazulnak, ez késztethette a Maersket is, hogy újra a maga ura legyen.