Anyagmozgatás
Korszakváltás előtt áll az intralogisztika
A szakképzett munkaerő hiánya, a költségnyomás és az éghajlatváltozás az intralogisztika korszakváltásának mozgatórugói. Csak azok a vállalatok maradnak versenyképesek a jövőben, amelyek elfogadják ezeket a változásokat és képesek ezekre a kihívásokra hatékony és társadalmilag is elfogadott válaszokat adni. Ezek voltak a STILL két előadásának témái a 2022-es hamburgi logisztikai csúcstalálkozón.
A szakképzett munkaerő hiánya, a költségnyomás és az éghajlatváltozás az intralogisztika korszakváltásának mozgatórugói. Csak azok a vállalatok maradnak versenyképesek a jövőben, amelyek elfogadják ezeket a változásokat és képesek ezekre a kihívásokra hatékony és társadalmilag is elfogadott válaszokat adni. Ezek voltak a STILL két előadásának témái a 2022-es hamburgi logisztikai csúcstalálkozón.
A tavalyi berlini sikeres premier után a STILL intralogisztikai szolgáltató október közepén két előadással vendégszerepelt a CCH kongresszusi központban megrendezett logisztikai csúcstalálkozó (Logistics Summit 2022) nagyszínpadán. A logisztikai szakértők az automatizálás és a körforgásos gazdaság témakörében Thilo Jörgl és Anita Würmser újságírókkal egy-egy 25 perces beszélgetés keretében vitatták a témakör legforróbb téziseit.
„A mintegy 1700 résztvevő közül sokan nagyon pozitív visszajelzést adtak nekünk – mind az aktuális tartalomról, mind a szórakoztató formátumról” – mondta Frank Müller, a STILL márkamenedzsmentért felelős alelnöke. Az intralogisztika trendjei ritkán voltak egyértelműbbek: az automatizálás és a fenntarthatóság a jelen két központi témája. A következő tizenkét hónapban szinte minden vállalat beruházni fog ezeken a területeken. A megfelelő technológiák rendelkezésre állnak és fokozatosan olcsóbbá válnak, a belépési küszöb gyorsan csökken, ugyanakkor a szakképzett munkaerő hiánya és a növekvő bérek fokozzák az automatizálási nyomást, még a már meglévő raktáráruházak esetében is. Az új projektek fő hajtóereje azonban a szakképzett munkaerő hiánya, ami hosszú távon nem fog változni – magyarázta Müller az automatizálásról szóló beszélgetésen ülésen.
Ennek fényében Marten Bosselmann, a német csomag- és expressz logisztikai szövetség (Bundesverband Paket und Expresslogistik, BIEK) elnöke a következő tézist fogalmazta meg: „Aki az automatizálásban nem gondolja együtt az embert és a gépet, az nem értette meg a logisztika jövőjét”. Véleménye szerint a munkaerőhiány és a növekvő személyi költségek elkerülhetetlenné teszik a csomagközpontok automatizálását. A lényeg nem az elbocsátás, hanem a tehermentesítés. Bosselmann szerint a vállalatoknak sikerülnie kell, hogy „az embert és a gépet kollégákká tegyék”.
Müller szerint jelenleg sok vezető fejében zajlik egy újragondolás. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy az automatizálás egyre megfizethetőbbé válik. A meglévő üzemekben az automatizálási projektek a jövőben rövid időn belül és nagyobb változtatások nélkül megvalósíthatók lesznek. „A barnamezős beruházás trenddé válik” – jósolta.
Ezzel összefüggésben a menedzser a színpadon bejelentette, hogy új együttműködést kötöttek az idealworks-szel, az autonóm mobil robotok (AMR) müncheni specialistájával. A STILL mostantól nemzetközi szintű értékesítési és szervizpartner az akár ezer kilogrammos rakományok önálló szállítására is képes autonóm eszközök számára.
Florian Menold, a pfenning logisztikai csoport franciaországi igazgatója szerint a rugalmas és könnyen skálázható AMR-projektek gyorsan megtérülnek, ám a nagyobb projektek esetében más a helyzet. Tekintettel az ügyfelekkel kötött szerződések egyre rövidebb időtartamára, ezek kihívást jelentenek a szerződéses logisztikai szolgáltatók számára. Menold szerint a nagy projektek gyakran csak öt év után térülnek meg. Annak érdekében, hogy a szerződéses logisztikai szolgáltatók könnyen integrálhassák a logisztikai hálózatba a különböző árukat szállító új ügyfeleket, a vezető nagyobb rugalmasságot szeretne. „Az automatizálás ma még nem elég rugalmas” – jelentette ki.
Az intralogisztikai vállalatoknak – és ügyfeleiknek – a körforgás témáját is újra kell gondolniuk. Ezt hangsúlyozta Christoph Küffner, a Friedrich-Alexander Egyetem (Erlangen-Nürnberg) tudósa a második előadásban. Az éghajlatvédelem ma kezdődik – nincs „business as usual” – hangsúlyozta a kutató. Kijelentette, hogy a logisztikában az elkövetkező években egyre több vállalat fog a bölcsőtől a bölcsőig tartó folyamatos körforgásos gazdaság elve szerint cselekedni.
Karl Knipfelberg, a KION ITS EMEA energiaügyekért is felelős alelnöke arról számolt be, hogy a STILL-nél már megtörtént a gondolkodásmód változása: „A most bemutatott RXE, az első olyan targonca, amelyet a körkörös fenntarthatóság jegyében alkottunk” – mondta. Egy tanulmány szerint ennek eredményeként kétszámjegyű százalékos szén-dioxid-megtakarítás érhető el. „A fenntarthatósági intézkedések csak stabilizálják a meglévőt. A vállalatoknak hatékony, működő anyagciklust kell bevezetniük” – hangzott a tézise. A körforgásos modellt azonban mindig holisztikusan kell szemlélni – a terméktervezéstől az ellátási láncon, a gyártáson és a fogyasztói felhasználáson át az újrafelhasználásig – tette hozzá.
Ez a filozófia a haszongépjármű-ágazatban is megjelenik, amint azt Frank Albers, a Krone járműgyártó értékesítési és marketingigazgatója megerősítette. Elmondása szerint már a pótkocsik tervezésénél gondolkodnak a teljes életútról, a használat során keletkező ártalmaktól a megsemmisítésig és az újrafelhasználásig. A jármű tömege, aerodinamikája és az újrafelhasználható anyagok alkalmazása a fejlesztések súlypontja és mozgatórugója. A pótkocsik elsődleges élettartama átlagosan nyolc évig tart. A vezető beszámolt arról is, hogy nemrégiben egy elektromos hajtótengelyt is bevezettek.
A második életciklus is egyre fontosabb szerepet játszik az ipari teherautók fejlesztésében. Annak érdekében, hogy a megbízhatóság és a minőség ne szenvedjen csorbát az ügyfél számára, a STILL a lítium-ion akkumulátorok újrafelhasználására vonatkozó koncepciókon és az üzemanyagcellák használatára vonatkozó stratégiákon dolgozik a targoncák és szállító teherautó második életében. „A technológia iránti nyitottság fontos számunkra” – mondta Knipfelberg. A STILL az első olyan eredeti berendezésgyártó (OEM) Európában, amely saját üzemanyagcellagyártó üzemmel rendelkezik – hamburgi telephelyén. A gyártás 24 voltos berendezésekkel indul.
Legyen szó haszongépjárművekről vagy intralogisztikai megoldásokról: Az energiamegtakarítás szempontjából gyakran a felhasználás a legnagyobb hatásfok. Ezért a Krone és a STILL egyaránt segít ügyfeleinek abban, hogy energiát takarítsanak meg a mindennapi használat során. A pótkocsik gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerei vagy az intelligens energiagazdálkodás az akkumulátorok töltésekor a drága áramkimaradások elkerülése érdekében csak két olyan szolgáltatás a sok közül, amelyek a jövőben megkönnyítik az ügyfelek számára a fenntarthatóság felé való elmozdulást.