Connect with us

Anyagmozgatás

Átadták a fényeslitkei vasúti terminált

A fényeslitkei vasúti terminálnak jelentős szerepe lesz a háború miatt megszakadt ukrán gabonaexport folytonosságának biztosításában, és ezáltal a világélelmezési válság enyhítésében – emelte ki a tárca közleménye szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A fényeslitkei vasúti terminálnak jelentős szerepe lesz a háború miatt megszakadt ukrán gabonaexport folytonosságának biztosításában, és ezáltal a világélelmezési válság enyhítésében – emelte ki a tárca közleménye szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A tárcavezető az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti nyomtávváltáson alapuló központjának átadásán aláhúzta, hogy a beruházás akkor kezdődött meg, amikor Kelet és Nyugat együttműködése még komoly perspektívával rendelkezett, amikor úgy tűnt, hogy a Kína és Európa közötti kereskedelmi forgalom akadálymentesen bővülhet a következő időszakban.


A miniszter méltatta, hogy rekordidő alatt építették meg az egész kontinens legkorszerűbb átrakodó terminálját, ahol modern digitális megoldások segítik a munkát, így egyszerre tudnak átpakolni gyorsan és biztonságosan négy, maximum 740 méteres hosszúságú vonatot. Tájékoztatása szerint a 30 milliárd forintos beruházással létrejött központban 500 ember fog dolgozni, a kapacitás pedig évi egymillió konténer lesz, kétszerese a Fehéroroszország és Lengyelország határán lévő létesítménynek.

A fényeslitkei terminál elsődleges funkciója, hogy átrakodják az ide beérkező vasúti szállítmányokat, amire azért van szükség, mert míg Európában 1435 milliméteres nyomtávú vasúti síneket használnak, addig Oroszországban és számos más ázsiai országban az 1520 milliméteres nyomtáv terjedt el.

Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója szerint Európa legnagyobb és legmodernebb, zöld koncepciójú vasúti-közúti logisztikai központja visszahelyezte Magyarországot a vasúti logisztika térképére.

A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a konténerek kezelése mellett az EWG terminál képes mezőgazdasági termékek, például gabona és napraforgóolaj átrakására. Az ehhez szükséges berendezések beszerzését követően havonta akár 15-20 ezer tonna Ukrajnából érkező gabonát is képesek lesznek majd átrakni más vasúti és közúti szállítóeszközre – tette hozzá.

Az ünnepélyes átadón begördült a terminálra az első, ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény, az EWG saját szervezésű szállítmánya. Az Ugrain Trade LLC által feladott, összesen 1146 tonna búza, köles és zöldborsó 44 darab húszlábas konténerben érkezett; a szállítmányt az átrakást követően a Csepeli Szabadkikötőbe szállítják tovább.

A kiadott sajtóanyag szerint a terminálon összesen tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres raktárt is használhatnak a partnerek, de további raktárak, összeszerelő-üzemek létesítésére is lehetőség van a zrt. tulajdonában álló 140 hektáros fejlesztési területen.    A teljesen magánbefektetésből megvalósult beruházás közvetlenül mintegy száz új munkahelyet hozott létre a hátrányos helyzetű térségben, a jövő év közepére további létszámbővítés várható – olvasható a sajtóanyagban.

A fényeslitkei az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál Európában, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és technológiai eszközeinek működtetésére. Emellett az EWG energiaellátását zöld technológiával biztosítják, nagy teljesítményű napelemparkkal, valamint hőszivattyús rendszerrel, a terminál területén pedig elektromos termináltraktorokat és e-autókat is használnak.