Automatizálás
Hatékony és zöld logisztika a BMW-nél
Az ellátási láncok egymást követő válságainak leküzdése arra kényszerítette a BMW-t, hogy újragondolják a logisztika szerepét. Michael Nikolaides, a cég termelési hálózatáért és az ellátásilánc-menedzsmentért felelős alelnöke az Automotive Logistics magazinnak adott interjúban elmagyarázta, hogyan állították át a logisztikai folyamatokat a vállalatnál.

Az ellátási láncok egymást követő válságainak leküzdése arra kényszerítette a BMW-t, hogy újragondolják a logisztika szerepét. Michael Nikolaides, a cég termelési hálózatáért és az ellátásilánc-menedzsmentért felelős alelnöke az Automotive Logistics magazinnak adott interjúban elmagyarázta, hogyan állították át a logisztikai folyamatokat a vállalatnál.
Amikor Michael Nikolaides 2022 elején átvette a BMW Group globális logisztikai szervezetének vezető szerepét, az ellátási lánc irányításának a korábbi, világjárvány sújtotta évekhez képest könnyebbé kellett volna válnia. Az elemzők némi enyhülést jósoltak a félvezető-ellátásban és ahogy a világ megtanult együtt élni a koronavírus-járvánnyal, a termelési és logisztikai központok zökkenőmentes működését jelezték előre. Ám az autóipari ellátási láncban tevékenykedők közül senki sem számított arra, hogy minden visszatér a normális kerékvágásba, legkevésbé Nikolaides. A szakember korábban a BMW motor- és elektromos hajtásrészlegét vezette, felügyelve a vállalat egyik legösszetettebb átalakítását. Ha valaminek, akkor az ellátási lánc irányításának ehhez képest stabilabbnak kellett volna lennie. Nem így történt. “Azt hittem, már mindent láttam” – mondta el a lapnak Nikolaides. “De kiderült, hogy a logisztika még változékonyabb, mint a motor- és a hajtásláncgyártás.”
A folyamatos csipellátási problémák miatt a legtöbb gyár az év nagy részében csak rövidtávon tudta megerősíteni a gyártási ütemtervet. A koronavírus-járvány okozta károk továbbra is hatással voltak a szállítási ütemtervekre és az ellátási csomópontokra, különösen a kínai gördülő zárlatok idején. A legnagyobb sokkot azonban Oroszország ukrajnai inváziója jelentette, amely nem sokkal azután következett be, hogy Nikolaides 2022 februárjában átvette a BMW logisztikáját. A háború a humanitárius válsággal együtt a kulcsfontosságú ásványi anyagok és alkatrészek, különösen a kábelkötegek hiányához vezetett, ami miatt a BMW gyártása a háború elején leállt. A katonai agresszió és az elhúzódó konfliktus energiaválsághoz és egy veszélyesebb, bizonytalanabb geopolitikai rendhez vezetett, ami az egész ellátási láncra kihatással volt. Nem beszélve az egyre kritikusabb a tehergépkocsi-vezetőhiányról.
Megerősödött a logisztika stratégiai jelentősége
A BMW logisztikai csapata és partnerei mindazonáltal megfeleltek a kihívásnak, és nagyfokú rugalmasságról és ellenálló képességről tettek tanúbizonyságot a válságok során. A BMW 2022 végére jelentős termelési és szállítási növekedést ért el, ami részben az ellátási lánc javulásának köszönhető; a negyedik negyedévben a szállítási volumen 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A válság, illetve a sorozatos válságok felgyorsították az eszközökbe vagy új folyamatokba történő beruházásokat. Az autógyártók általában javították rugalmasságukat a logisztikai és ellátási lánc áramlásának áthelyezésében. Növekedett az ellátási lánc átláthatósága, valamint erősödött a digitalizáció. A logisztikai fenntarthatóság terén is előrelépést értek el, például a kibocsátáscsökkentő alternatív technológiák, például az elektromos és hidrogénüzemű teherautók, valamint az újrahasznosított és könnyű csomagolóanyagok használatának növelésével.
Nikolaides szerint a BMW logisztikájára gyakorolt zavarok egyik legfontosabb következménye az volt, hogy a logisztika befolyása a vállalat egészére kiterjedt, beleértve a gyártást, a beszerzést és a termékstratégiát is. A tágabb logisztikai csapat már most is kritikus szerepet játszik a modellek üzemekben a megrendelések beérkezése alapján történő elosztásában, valamint a jövőbeli modellek gyártási helyére vonatkozó döntések meghozatalában. A termelési hálózat irányítása azonban még nagyobb jelentőséget kapott, mivel az ellátási lánc annyira törékeny. A BMW felső vezetése most még szorosabban követi a logisztikai szakértők adatait és ajánlásait.
A jobb logisztikai átláthatóság és az adatok segítenek Nikolaides csapatának abban, hogy javítsák a BMW beszerzési gyakorlatát, szorosan együttműködve a gyártással a szállítási távolságok lerövidítése érdekében. Ez a tervezés különösen fontos az elektromos járművek esetében, például annak meghatározásában, hogy honnan kell beszerezni vagy gyártani a nehéz és drága modulokat, például az akkumulátorokat. “Ma a gyártás követi a piacot, az ellátási lánc pedig a gyártást” – mondta Nikolaides. “Az elmúlt három év során a lokalizáció egyre fontosabbá vált” – tette hozzá.
Versenyelőnyt jelent a logisztika
Nikolaides óvatosan optimista, hogy az idei év némi enyhülést hoz az ellátási láncban. Bár még mindig kihívást jelent, a félvezető-kínálatban a normalitás jelei mutatkoznak, és a fuvardíjak, különösen a konténerszállítási díjak csökkennek. Ugyanakkor nem látja, hogy visszatérnénk a koronavírus-járvány előtti állapothoz. Európában hiány van a teherautó- és kikötői kapacitásban. Németországban a vasúti infrastruktúrában végzett munkálatok miatt számos gyártó, köztük a BMW szállítmányai késnek. A globális ro-ro szállítási kapacitás strukturális hiányokkal küzd.
A gazdasági és geopolitikai tényezők is bizonytalanok, beleértve az infláció és a recesszió folyamatos kockázatát. A kínai járványügyi korlátozások enyhítése várhatóan csökkenteni fogja a szűk keresztmetszeteket, de az elkövetkező hónapokban további ellátási zavarokhoz vezethet. Oroszország ukrajnai háborúja tovább dúl, és nincs közvetlen kilátás a békére.
Ez a bizonytalanság az oka annak, hogy az ellátási lánc rugalmassága és átláthatósága olyan fontossá vált a BMW-nél. Nikolaides szerint a logisztika a BMW számára versenyelőnyt jelent, ha rövid és hosszú távon is segít a vállalatnak átvészelni az ellátási és geopolitikai bizonytalanságokat. “Az ellátási lánc volatilitása lesz az új normális állapot, amelyhez alkalmazkodnunk kell a jövőbeli válságokhoz, amelyekről tudjuk, hogy jönni fognak” – mondja. “Ennek elsajátítása lesz a megkülönböztető tényező.”
Összekapcsolt ellátási lánc
Miközben Nikolaides rámutatott, hogy a válság óta egyre fontosabb az autóiparban a logisztika, hangsúlyozta, hogy ez az előrelépés a BMW-nél már meglévő pillérekre épül. A rugalmasság például már több mint két évtizede a BMW rendeléstől a szállításig (OtD) rendszerének középpontjában áll. Az ügyfélorientált értékesítési és gyártási folyamat (Kundenorientierter Vertriebs- und Produktionsprozess, KOVP) lehetővé teszi a rendelési specifikáció módosítását akár hat nappal a jármű gyártásba kerülése előtt. Nikolaides szerint a KOVP előfeltétele volt annak, hogy a BMW gyorsan tudjon változtatni a kínálat hiányosságai esetén.
A rugalmasság növelése még nagyobb átláthatóságot igényel az ellátási láncban. Az elmúlt hat évben a logisztikai részleg kiterjesztette a már korábban bevezetett kapcsolt ellátási lánc stratégiáját, amelynek célja a valós idejű láthatóság, a dolgok internetéhez (IoT) való kapcsolódás és az adatvezérelt döntések meghozatala a logisztikában. A BMW fokozta az óceáni konténerekben lévő alkatrészek nyomon követését, kihasználta a teherautók műholdas helymeghatározását, és a járművekbe épített telematika segítségével követte a kész járművek helyét és állapotát egészen a kereskedőknek történő átadásig. Emellett kiterjesztette az intelligens szállítórobotok (AMR), automatizált vontatójárművek és targoncák (AGV) használatát a gyárakban, raktárakban, sőt a mesterséges intelligenciát (AI) és IoT-kapcsolatot használó szabadtéri udvarokon is. Ezek a berendezések online csatlakoznak az üzemi és logisztikai rendszerekhez, hogy javítsák a fizikai logisztika láthatóságát. Ezt műholdas és mobilkapcsolatokon keresztül teszik, de tervezik az 5G-re való kiterjesztést. Hálózata egyes részein a BMW integrálta a logisztikai láthatóságot az üzemek és az ERP-rendszer készletadataival, amely automatikusan figyelmeztet, ha a szállítási késedelmek hatással lehetnek a termelésre.
Összekapcsolt ökoszisztémák kiépítése
A mesterséges intelligencia sok lehetőséget kínál az ellátási lánc menedzsmentben. A BMW már most is használ AI-algoritmusokat az intralogisztikában az AGV-k irányítására, valamint a konténerek kezelésére. Szállítórendszereiben és irányító központjaiban a mesterséges intelligenciát mintafelismerésre használja, például a szállítási idők előrejelzésére vagy a lehetséges problémák azonosítására. A logisztikai és gyártómérnökök olyan digitális tervezőeszközöket használnak, köztük AR/VR berendezéseket, amelyek mesterséges intelligenciát alkalmaznak az anyagmozgatási és logisztikai folyamatok szimulálásához.
Nikolaides úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia idővel automatizálhatja a feladatokat, és segíthet az előre jelezhetőbb ellátási láncok kialakításában. Ugyanakkor arra számít, hogy az AI szerepe még sokáig emberközpontú marad, különösen a hibák csökkentésében, a tervezés javításában és a döntéshozatal segítésében. “A mesterséges intelligencia segít nekünk abban, hogy a sok adatból a helyes döntést azonosítsuk” – mondta Nikolaides. “Vannak olyan szabványos dolgok, ahol a manuális feladatokat is helyettesítheti, különösen a fizikai logisztikában. Más területeken azonban még messze vagyunk attól, hogy az embereket helyettesítse.”
Fenntartható rendszerek
Mind az ellátási lánc átláthatósága, mind az új technológiák és berendezések kulcsszerepet játszanak a BMW-nél a logisztika karbonkibocsátásának és a felhalmozott hulladékok mennyiségének csökkentésében. Az autógyártó célja, hogy 2030-ra 2019-hez képest autónként 40 százalékkal csökkentse a károsanyag-kibocsátást az autó teljes életciklusára vetítve. A logisztika hozzájárul ehhez a célhoz. Nikolaides szerint a BMW ezeket a célokat részben a helyi ellátási és gyártási döntések befolyásolásával éri el, például a beszerzési és logisztikai tervezéssel a szállítási távolságok csökkentése érdekében. Minden meg nem tett kilométer egy szén-dioxid-mentes kilométer. A BMW emellett szorosabb együttműködést alakított ki a logisztikai szolgáltatókkal (LSP-k) és technológiai szakértőkkel a fenntartható szállítóeszközök terén a be- és kimenő logisztikában, a technológia nyitott megközelítést követve.
A BMW a müncheni belvárosi üzemében és további helyszíneken szorosan együttműködik az LSP-kkel, hogy növelje az alkatrészellátáshoz és a kész járművek szállításához használt elektromos teherautók arányát. A BMW többek között a németországi és az ausztriai, valamint az egyesült királyságbeli üzemek között LNG-üzemű teherautókat vezetett be, amelyek egyre nagyobb arányban használnak szerves hulladékból előállított bio-LNG-t. A BMW emellett szén-dioxid-semleges, második generációs bioüzemanyagokkal hajtott teherautókat is bevet. Európában a vállalat logisztikai partnereivel együtt teszteli és alkalmazza a hidrogénnel kezelt növényi olajat (HVO). 2020-ban a BMW volt az első OEM, amely a Goodshipping kezdeményezéssel együtt kísérleti jelleggel második generációs tengeri bioüzemanyagot használt a ro-ro hajózásban. 2022-ben egy tengeri logisztikai szolgáltatóval közösen alkalmazták ezt a tengeri bioüzemanyagot, és a BMW járműveket részben szén-dioxid-semlegesen szállították Európa és Dél-Afrika között.
A BMW aktív szerepet vállal a nemzeti és nemzetközi kutatási kezdeményezésekben a logisztikai technológiai változások előmozdítása érdekében. Részt vesz az EU által finanszírozott H2Haul projektben, amelynek célja 16 hidrogén üzemanyagcellás teherautó kifejlesztése és bevetése négy országban. A BMW vezeti a német szövetségi digitális és közlekedési minisztérium által finanszírozott Hydrogen Combustion Engine Trucks (HyCET) konzorciumot, amely a hidrogénüzemű, nehéz tehergépkocsik életképességét demonstrálja a szállítási logisztikában. Új, nagy kapacitású hidrogéntöltő állomásokat telepítenek, hogy mindkét projekt számára megbízható hidrogénellátást biztosítsanak.
A hidrogén a belső logisztikában is fontos szerepet játszik. A lipcsei üzemben például 130 darabos hidrogénüzemű targoncaflottát használnak, amely a legnagyobb Európában.
Fenntartható csomagolás
A logisztikai kibocsátási célok teljesítésének másik fontos területe a csomagolás. Az autógyártók mindent megtesznek az egyszer használatos csomagolások felszámolására, és növelni kívánják az alternatív, fenntartható anyagok és a könnyű csomagolások használatát. A BMW ezt a kötelezettségvállalást a megállapodásaiban rögzítette, és célul tűzte ki, hogy a 2022-től kezdődően odaítélt beszállítói szerződések esetében az újrahasznosított anyagok arányát több mint 35 százalékra növeli a csomagolásokban. Az újrahasznosított anyagok használata mellett a csomagolás elkerülése eleve jelentős hatással van a környezetvédelemre. A BMW 2023-tól kezdve nem használ fóliát a kész járművek forgalmazásánál szállítási védelemként. Ez jelentős megtakarítást jelent a gyártás során keletkező műanyaghulladékban, és további mintegy 1400 tonna szén-dioxid-csökkentést jelent évente.
Befektetés az innovációba
Az autógyártók felismerték, hogy a közlekedési technológiában bekövetkező jelentős változások nagy beruházásokat igényelnek, különösen az olyan ágazatokban, mint a hajózás és a repülés. Ugyanakkor a tágabb értelemben vett autóipari logisztikai ágazat számos részénél hiányoznak a berendezések, és a kereslet kielégítése, valamint a célnak való megfelelés érdekében kapacitás- és technológiai beruházásokra van szükség. Nikolaides a BMW logisztikája számára a kizárólagosság és a megállapodásokban foglalt garanciák helyett a partnerséget és az innovációt tartja a legjobb megközelítésnek. Az autógyártó nem akar olyan szerződéseket kötni, amelyek korlátozzák az ellátási lánc változásaira való reagálási képességét. “Számunkra fontos a hosszú távú partneri viszony a szolgáltatóinkkal, de rugalmasnak is kell lennünk” – fejtette ki. “Az ellátási lánc “ismeretlen ismeretlenjeinek” kezeléséhez szükség van egy rendszerre, amellyel reagálni lehet, és ezt a partnerekkel együtt tesszük, de képesnek kell lennünk a változtatásokra.”
Hatékony és lokalizált
Nikolaides számára a hatékony logisztika a BMW stratégiájának és célkitűzéseinek megvalósítója, például a BMW iFactory gyártási célkitűzéseinek alátámasztása, hogy a BMW “karcsú, zöld és digitális” legyen. Ez magában foglalja a rugalmas és hatékony gyártás növelését, az értékláncban a távolságok csökkentését és az átláthatóság javítását.
“A logisztika a termelési hálózat tervezője” – emelte ki Nikolaides. “Ha a leanben gondolkodunk, akkor az ellátási lánc lokalizálása a hatékony szállítási hálózat egyik legfontosabb mozgatórugója. Ha rövidebbek a szállítási távolságok, akkor kevesebb szén-dioxidot bocsátunk ki. Az ellátási lánc uralása a jövő egyik versenyképességi tényezője lesz” – folytatta. “A komplexitása nem fog változni, és ha ezt egy vállalat ki tudja használni, akkor a logisztika jelentős szerepet játszhat a sikereiben. Nagyon izgalmas jövő előtt állunk, a logisztika megkülönböztető tényező lesz a BMW sikerében.”
(Forrás: Automotive Logistics/BMW)