Connect with us

Logisztikai hír

Visszaesett a kínai autóimport Európában

Az Európai Járműlogisztikai Szövetség (ECG) jelentése szerint 25 százalékkal nőtt a Kínából származó globális járműexport, de az EU kevesebb elektromos járművet importált 2024 első kilenc hónapjában.

Az Európai Járműlogisztikai Szövetség (ECG) legfrissebb üzleti jelentése szerint októberben Kína 542 ezer járművet exportált világszerte, ami 11 százalékos növekedést jelent 2023 azonos hónapjához képest. A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adataira hivatkozva az ECG közölte, hogy a Kínából októberben exportált új járművek száma elérte a 4,85 milliót, ami jelentős, 25,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az ECG szerint a belsőégésű motorral felszerelt járművek többségét Oroszországba, Mexikóba, a Közel-Keletre és Brazíliába exportálják. Kína ötödik legnagyobb exportpiaca azonban Belgium, és ennek a mennyiségnek a nagy részét elektromos járművek (EV) teszik ki. 2024 első nyolc hónapjában Belgium, amely a kínai export európai kapuja, több mint 182 ezer 500 járművet importált.

A CAAM adatait a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis és az Eurostat adataival összevetve az ECG számításai szerint az Európai Unióba 2024 első kilenc hónapjában belépő járművek száma 581 ezer körüli, ami közel 2 százalékos csökkenést jelent a tavalyi év első kilenc hónapjához képest (593 ezer 416). A tavaly szeptemberben szállított járművek mennyisége is jelentősen, 71,7 százalékkal ugrott meg az augusztusihoz képest. Szeptemberben 77 ezer 388 új személygépkocsit importáltak Kínából az EU-ba. Október végétől az EU egy szubvencióellenes vizsgálatot követően további, akár 38 százalékos vámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára.
Kínának a tavalyi év utolsó három hónapjában 232 ezer járművet kellett volna exportálnia az EU-ba, hogy meghaladja az egy évvel korábbi exportot. Erre vonatkozóan még nem állnak rendelkezésünkre adatok.

Továbbra is népszerűbbek a belső égésű motorok

A személygépkocsik a teljes kínai járműexport 84 százalékát teszik ki. 2024 év első tíz hónapjában exportált mennyiség 78,7 százalékát belső égésű járművek tették ki. Az ECG szerint a belső égésű járművek kivitele éves szinten 29,7 százalékkal, 3,8 millióra nőtt. Eközben az új energiahajtású járművek kivitele csak 6,3 százalékkal nőtt, és tavaly októberig 1,3 milliót exportáltak. Az ECG által bemutatott éves adatok azt mutatják, hogy a Chery a legnagyobb járműexportőr, 829 ezer külföldre szállított kész járművel, amelyet a SAIC követ (664 ezer), a harmadik helyen pedig holtversenyben a Changan és a Geely áll (egyenként 400 ezer). A Chery szeptemberben 109 ezer járművet exportált, ezt követi a SAIC (81 ezer) és a Geely (57 ezer). Az ECG arra is rámutatott, hogy a Juiangu Yueda Kia Motors, a Kia márkájú autókat Kínában gyártó vegyesvállalat először került be az első tíz exportőr közé. A Kia csak szeptemberben 16 ezer új autót exportált, és ezzel kiszorította a Teslát az első tízből.