Connect with us

Anyagmozgatás

Mire számíthatunk 2024-ben? Öt megatrend az ellátási láncok digitalizációjában

Az ellátási lánc iparág figyelemre méltó digitális átalakulásának részeként öt megatrend bontakozik ki, amelyek átalakítják az áruk mozgását és a vállalkozások működését. Ezek a trendek nemcsak formálják az iparágat, hanem egy hatékonyabb, fenntarthatóbb és technológiailag fejlettebb jövő felé is terelik azt.

1. Mesterséges intelligencia (MI) az ellátási láncokban – Az MI forradalmasítja az ellátási lánc működését. Az MI valós idejű átláthatóságot biztosíthat a teljes ellátási láncra, a nyersanyagoktól a késztermékekig, lehetővé teszi a valós idejű forgatókönyvek tesztelését. Az MI-alapú üzleti modellek és megoldások azonban felboríthatják a meglévő üzleti modelleket azáltal, hogy egy vagy több közvetítőt kiiktatnak az ellátási láncokból. A prediktív elemzési és előrejelzési képességgel, mind az upstream, mind a downstream tevékenységek esetében, az MI-alapú ellátási láncok készen állnak arra, hogy újradefiniálják a globális logisztikai menedzsmentet és optimalizálást. Ez magában foglalja a digitális ellátási lánc ikrek kialakítását, az adatok aggregálását és strukturálását, valamint a láthatóság és az ellátási lánc ellenőrzésének elősegítését.

2. A teherautó-logisztika digitalizálása – Az autonóm vezetés és a logisztika villamosítása átalakítja a szállítási hálózatokat, mivel egy fejlettebb digitalizált felépítést tesz lehetővé. Az autonóm tehergépkocsi-ágazat a közelmúltban a változó piaci feltételek miatt piaci konszolidáción ment keresztül. Az elektromos teherautók elterjedését támogató új üzleti modellek szintén kialakulóban vannak. Ez megkérdőjelezheti a logisztikai szolgáltatások hagyományos módozatait. Az elektromos tehergépkocsik flottákba történő bevezetését támogathatják az újszerű szervizelési modellek, mivel a hagyományos tehergépkocsi-vásárlással szemben az egyszerű és gyors üzembe helyezést helyezik előtérbe, alacsonyabb kezdeti költségekkel.

3. A digitális szállítmányozás újradefiniálja az ellátási lánc folyamatait – A digitális szállítmányozási platformok fejlesztik az ügyfélélményt, miközben holisztikus kereskedelmi ökoszisztémákat hoznak létre. A digitális szállítmányozók racionalizálják a folyamatokat, növelik a láthatóságot és testre szabott megoldásokat kínálnak, ami végső soron jobb ügyfélélményt eredményez. A felhőszolgáltatók szintén kulcsfontosságú szereplők lehetnek, új értékarchitektúrákkal és alkalmazásboltokkal.

4. Automatizálás és robotika a raktározásban – A raktározás és készletezési iparág jelentős változásokon megy keresztül, és az e-kereskedelem növekedése, valamint a munkaerőköltséggel kapcsolatos kihívások a hatékonyság iránti igényt növelik. Az automatizálási technológiák, például a mesterséges intelligenciával működő raktárkezelő rendszerek és a robotika a műveletek racionalizálása és optimalizálása, valamint a raktárak rendelkezésre álló alapterületének maximális kihasználása érdekében kerülnek alkalmazásra.

5. Átállás a körkörös ellátási láncra – A lineáris ellátási láncokról a körkörösre való áttérés alapvető fontosságú a fenntarthatóság szempontjából, és ezt a körkörös gazdaság logisztikája támasztja alá, beleértve a fordított logisztikát, amely lehetővé teszi az áruk körkörös áramlását, és összekapcsolja az erőforrásokat, a termékeket és a fogyasztókat. A vállalatok felkészülnek a jövőbeli jogi követelményekre és a fenntartható gyakorlatok iránti megnövekedett fogyasztói igényekre. A Gartner 2022-ben az ellátási láncok vezetői körében végzett felmérése szerint 54 százalékuk már integrálja a körforgásos gazdaságú termékeket a tervezési folyamatba, 74 százalék pedig arra számít, hogy a körforgásos gazdaság elveinek alkalmazása révén 2025-ig növekedni fog a nyereségük. Ez az elmozdulás új partnerségekhez és a visszaáramlások összehangolásához vezet. Az Allied Market Research szerint a fordított logisztikai szegmens értéke 2020-ban 635,6 milliárd amerikai dollár volt, és az előrejelzések szerint 2028-ra eléri a 958,3 milliárd dollárt, tehát a jövőben hatalmas potenciál rejlik benne.

A jövőben az ellátásilánc-menedzsment tájképe megváltozik, mivel az ellátási folyamatok alapos átalakuláson mennek keresztül, és egyre inkább digitalizálódnak. Ez a váltás a láthatóság, a nyomon követhetőség és az átláthatóság fokozásával az ellátási lánc rugalmasságának növelését ígéri. Továbbá a fenntarthatósági célok fokozott előtérbe helyezése a logisztika felelősségteljesebb és lelkiismeretesebb megközelítését fogja ösztönözni, amelynek célja a termékek és anyagok életciklusának meghosszabbítása. Az ellátási láncok optimalizálása tehát a digitalizáció és a fenntarthatóság függvénye lesz. Ám néhány fontos kérdés azért megválaszolatlan: Hogyan fognak a hagyományos ellátási lánc szereplői alkalmazkodni ehhez az öt megatrendhez, amelyek a logisztika jövőjét alakítják? Átveszik-e az innovációt, új technológiákat alkalmaznak-e, és a fenntarthatóság felé fordulnak-e?