Logisztikai hír
Miért jó nekünk az e-üzemanyag?
Az EU 2035-től csak korlátozottan kívánja engedélyezni a belsőégésű motorral hajtott autókat. Szerencsére lesz kivétel, amennyiben azokba e-üzemanyagok tankolnak.
2035-től az új autóknak az egész EU-ban károsanyag-kibocsátásmentesnek kell lenniük – erről még idén állapodtak meg a tagállamok. Ez azt jelenti, hogy a szintetikus üzemanyaggal működő belső égésű motorok továbbra is engedélyezettek. Milyen jelentősége van az úgynevezett e-üzemanyagoknak a gazdaság és az éghajlatvédelem szempontjából?
Bár a szintetikus üzemanyagok ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a benzin vagy a dízel, klímasemlegesek, feltéve, hogy az előállításukhoz szükséges energia teljes egészében megújuló forrásokból származik. A kölni gazdaságkutató intézet (IW) az új technológia öt előnyét sorolja fel.
– 1,2 millió új munkahely létesülhet.
Európa-szerte jelenleg 3,4 millió ember dolgozik közvetlenül és további 7,2 millió közvetve a járműgyártásban. Ha a villamosenergia-alapú energiaforrások, köztük az e-üzemanyagok globális termelése nőne, Európában mintegy 80 milliárd euró hozzáadott érték és 1,2 millió új munkahely jöhetne létre a gép- és üzemmérnöki ágazatban.
– Már öt százaléknyi e-üzemanyag is segíti a klímavédelmet.
Az e-üzemanyagok szinte az egyetlen módja annak, hogy a meglévő járműveket klímabarátabbá tegyük. Ha a fosszilis üzemanyagok mellé tartósan öt százaléknyi elektromos alapú üzemanyag kerülne, az ugyanolyan éghajlati hatással járna, mintha egy regisztrációs évben az összes új autó kibocsátásmentes lenne.
– 35 millió autót lehetne hosszabb ideig klímabarát módon használni.
A belsőégésű motor 2035-re még messze nem fog kihalni: az Agora Energiewende agytröszt becslései szerint 2030-ra még mindig 35 millió belsőégésű motorral felszerelt autó fog közlekedni csak a német utakon. Az EU keleti országaiban, ahol a gépjárműpark kora egyre idősebb, a belső égésű motor még jóval tovább velünk marad. A szintetikus üzemanyagok segítenek abban, hogy a meglévő flotta a jövőben is klímabarát módon használható legyen.
– Egy benzinüzemű autó 38 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki az e-üzemanyagokkal.
Ha egy hathengeres dízelmotorral épített autó teljes egészében e-üzemanyagokkal működne, 200 ezer kilométeres élettartama alatt közel 32 tonna szén-dioxidot takaríthatna meg. Egy nyolchengeres benzinmotorral ez majdnem 38 tonna lenne. A teljes járműparkra számolva a klímasemleges szintetikus üzemanyagok használatával több millió tonna szén-dioxidot lehetne megtakarítani.
– A szintetikus üzemanyagok előállítása korlátlan.
A bioüzemanyagokkal ellentétben az e-üzemanyagok előállítása gyakorlatilag korlátlan, feltéve, hogy megfelelő beruházásokat hajtanak végre a termelő létesítményekbe és a villamosenergia-termelésbe. Ennek oka, hogy előállításukhoz nincs szükség termőföldre, csak a napból és a szélből származó megújuló energiára.
Az éghajlat védelme és a teljes gazdaság 2045-ig történő szén-dioxid-mentesítésének megvalósítása érdekében a szintetikus szénhidrogének használata nélkülözhetetlen. Az ezek előállítására szolgáló üzemeket mindenképpen meg kell építeni. „A szintetikus üzemanyagok a CO2-semleges mobilitás fontos elemei” – nyilatkozta Michael Hüther, az IW igazgatója.
Ez a technológia nem mond ellent az elektromobilitásnak, a környezetkímélő közlekedés másfajta technikai megvalósítását jelenti. A piac fogja majd eldönteni, hogy melyik technológia fog hosszú távon érvényesülni.