Anyagmozgatás
Merre tartanak az automatizált logisztikai járművek?
Az automatizált vezérlésű járművek fejlesztői készen állnak arra, hogy növeljék az eszközeik rugalmasságát, hogy azok könnyebben alkalmazkodjanak a valós idejű körülmények változásaihoz.
Az automatizált vezérlésű járművek fejlesztői készen állnak arra, hogy növeljék az eszközeik rugalmasságát, hogy azok könnyebben alkalmazkodjanak a valós idejű körülmények változásaihoz.
Hosszú út vezetett az automatizált vezérlésű járművek (AGV-k, automatikusan vezérelt, vezető nélküli vontató- és szállító járművek) számára, hogy a mobil automatizálás széles körben elfogadott normájává váljanak. A fejlődés azonban nem állt meg. Az új fejlesztések révén sokoldalúbbá, függetlenebbé és költséghatékonyabbá válnak ezek a logisztikai eszközök, ami meredek értékgörbét eredményez. „Az automatizált irányítású járművek a jövő automatizálási technológiájának sarokkövei a raktárok négy falán belül” – nyilatkozta Rupesh Narkar, a Swisslog értékesítési igazgatója a Logistics Management szaklapban.
Szállítási módként az AGV-k ma már ugyanolyan elfogadottnak számítanak, mint a szállítószalagok: megbízható, költséghatékony megoldások a rakományok mozgatására a raktárakban és a gyártásban. Ugyanakkor az AGV a padlóhoz csavarozott szállítószalag szöges ellentéte. Ezek a kerekes teherhordók általában előre meghatározott útvonalakat követnek, a padlót szabadon hagyják, így maximális rugalmasságot biztosítanak a különböző méretű és formájú áru- és alkatrészellátás munkafolyamataiban.
Az AGV-k a tárgyak A pontból B pontba történő egyszerű mozgatásán túlmenően „a nem produktív utazási idő kiküszöböléséről szólnak” – mondja Stephen Dryer, az MHS robotika globális termékmenedzsere a lap összefoglalójában.
A teljesen automatizált járművek további feladatai közé tartozik a rakomány emelése, a kamionból be- és kirakodás, valamint a komissiózás. A navigációs képességeik révén új utak nyílnak meg számukra. A járművek általában rögzített útvonalakon haladnak és számítógépes távvezérlés alatt állnak. Rendelkeznek azonban fedélzeti képességgel, hogy pontosan kövessék ezeket az előre meghatározott útvonalakat és útközben ellenőrizzék a pontos helyzetüket. Ehhez számos technológiát használnak, beleértve a padlóba épített vezetéket, a padlóra szerelt mágnesszalagot, valamint a falra szerelt támpontokat, például vonalkódokat. A fedélzeti biztonsági funkciók garantálják, hogy a járművek reagálnak az akadályokra, különösen az emberekre.
A navigáció az a képesség, ahol az AGV-k autonóm mobil robotokká (AMR) válnak, azaz képesek nemcsak előre rögzített útvonalon közlekedni, hanem valódi autonómiával és mesterséges intelligenciával rendelkeznek. Ez az irányítási technológia minden járműnek új fedélzeti szabadságot biztosít, miközben minimalizálja az infrastruktúrát és maximalizálja a jövőbeli változásokhoz szükséges rugalmasságot.
Lorne Weeter, a Dematic amerikai értékesítési alelnöke szerint az AMR-ek és az AGV-k előbb-utóbb eggyé válnak, azaz az AGV-k annyira megokosodnak, hogy AMR-ként funkcionálnak majd. Ám nem minden szakértő gondolkodik így.
Az AGV-k általában tonnányi terheket szállítanak vagy vontatnak, és függőleges emelést is végeznek. Az úgynevezett AGC-ket (automated guided carts, automatizált raklapmozgatókat) néha AGV lightnak nevezik, mivel a könnyebb rakományokra összpontosítanak, és jellemzően alig emelnek. Hasonlóképpen, az autonóm emelőtargoncák a nehezebb rakományokat viszik vagy vontatják, és rengeteg nehéz emelést végeznek. Eközben az AMR-ek jellemzően szinte kizárólag vízszintesen mozgatják a könnyebb rakományokat. Az AMR-ek azonban kiemelkedő szerepet játszanak az áruk személyhez történő, komissiózásra történő mozgatásában.
Ami a navigációt illeti, a MAG-csoport honlapja szerint „a fő különbség az AGV-k és az AMR-ek között az, hogy hogyan határozzák meg az általuk követett utat. A legtöbb AGV előre meghatározott útvonalakat követ, bár az üzemnek vagy raktárnak lehetnek olyan területei, ahol nagyobb szabadságuk van. Az AMR-ek maguk határozhatják meg az útvonalukat, bár megpróbálják követni a javasolt útvonalakat, ha vannak ilyenek”. Minden AMR rendelkezik útvonaltervezéssel, amelyet a robot fedélzeti számítógépén lidar, azaz lézer alapú kontúrtérképezési technológia, vagy slam, azaz egyidejű helymeghatározási és térképezési technológia segítségével térképeztek fel. A jármű mozgása közben a kamerák valós idejű adatokat gyűjtenek a környezetről és minden olyan akadályról, amely megszakíthatja a haladást. Egyes autonóm emelőkocsik rögzített útvonalakat követnek, míg mások az AMR-ek által használt úgynevezett természetes környezeti technológiát használják.
A beszállítók manapság a szoftverekre, nem pedig a hardverekre összpontosítják fejlesztési erőfeszítéseiket. A természetes környezeti technológiás vezérlés egyre nagyobb teret nyer az AGV-kben. A JBT járműveinek többsége már ilyent használ. A Kion Group anyavállalatán keresztül a Dematic együttműködik a Quicktronnal, egy kínai AMR-gyártóval. Weeter szerint a vállalat természetes környezet technológiája várhatóan a közeljövőben elérhető lesz bizonyos AGV-ken.
A fejlett lidar érzékelési technológia, a gépi látás és a komplex útvonaltervező szoftverek felhasználásával az úgynevezett szenzorfúzió lehetővé teszik a mobil automatizált járművek számára, hogy biztonságosan és intelligensen alkalmazkodjanak a változó környezethez anélkül, hogy leállnának és emberi beavatkozást igényelnének.
A flottakezelés és az útvonaltervezés ugyanilyen fontos az irányított járműrendszerek nagyfokú hatékonyságának biztosításához. Az erre irányuló erőfeszítések számos formában jelentkeznek. Az AGV mesh-up, egy olyan közös interfész, amely lehetővé teszi a végfelhasználók számára, hogy különböző gyártók AGV-flottáját különböző kommunikációs protokollok segítségével üzemeltessék. Ez a VDA 5050 néven ismert, német alapú protokollon alapul.
A Dematic egy felhőalapú alkalmazást használ, az AGV Insights felügyeleti eszköz lényege, hogy a járműadatokat a felhőbe gyűjtik és fejlett gépi tanulási technikák segítségével csökkentik a hibaelhárításhoz szükséges időt. Annak ellenére, hogy nagy hangsúlyt fektetnek ezekre a fejlett szoftvermegoldásokra, az AGV-k minden típusának és vezetési technológiájának helye van ma az iparban, tehát várhatóan egyik rendszer sem szorítja ki a másikat, sokkal inkább kiegészítik egymást ezek a technológiák, amelyek mind előkészítik a következő ipari és logisztikai forradalmakat.