Connect with us

Logisztikai hír

Látszanak a kitörési pontok a logisztikai ágazatban

A nehéz gazdasági környezet miatti akadályok ellenére már látszik, hogy mely területeken van kitörési lehetőség a logisztikai ágazat számára; rövid távon a kiskereskedelem, hosszabb távon az ipar trendjei befolyásolják leginkább a szektor eredményeit – hangzott el az MBH Bank budapesti sajtórendezvényén.

Szabó Melinda, az MBH Bank ágazati elemzési vezetője kifejtette: a logisztika, elsősorban az áruszállítás és a raktározás a gazdaság vérkeringését biztosítja, állapota jelentősen összefügg az ország gazdaságának általános állapotával. Az utóbbi időszak gazdasági nehézségei nyomot hagytak a hazai logisztikai ágazat teljesítményén. Jelentősen visszaesett a közúti áruszállítás a 2022-eshez képest, és visszaesés történt a vasúti áruszállításban is. A légi szállításban ugyanakkor erőteljes a bővülés – mutatott rá.

A logisztika GDP-arányos súlya 5,3 százalék volt 2023 végén, ami megfelel az európai uniós átlagnak, a kormányzati célkitűzések szerint ezt az arányt 10 százalékra emelnék 2030-ig. Ennek érdekében már számos intézkedés történt, egyebek mellett infrastrukturális fejlesztések, a logisztikai parkok célzott támogatása és a közúti sofőrhiány enyhítését célzó kezdeményezések – ismertette az elemzési vezető. Az előrejelzéseket vizsgálva már vannak pozitív előjelek, a következő időszak kedvező trendjei felpörgetik majd a logisztikai ágazat teljesítményét – jelezte Szabó Melinda.

Báthori Bence, az MBH Bank ágazati elemzője úgy fogalmazott: a tavalyi nehéz év volt az ágazatban, és a várakozásokkal ellentétben ez 2024-re is elmondható. Csökkent az áruszállításban dolgozó cégek száma, a költségek nőttek, az ágazat nettó árbevétele pedig csökkent. A szakértő ismertette: az MBH Elemzési Centrum szakértői megvizsgálták, hogy a logisztika hozzáadott értéke hogyan függ össze más ágazatok teljesítményével, és azt állapították meg, hogy rövid távon a kiskereskedelem, hosszabb távon pedig az ipar trendjei befolyásolják leginkább a szektor eredményeit. Az elemző szerint a gazdasági környezet javulásával jövőre erősödhet a közúti áruszállítás teljesítménye. Kiemelte az alföldi vasúthálózat fejlesztését, ami jelentős hatással lesz a Szeged-Debrecen-Kecskemét autóipari háromszög kiszolgálására.

Báthori Bence kitért arra is, hogy a Liszt Ferenc repülőtér áruforgalmában figyelhető meg a legdinamikusabb bővülés a régióban. A budapesti reptér mára Európa egyik e-kereskedelmi központjává vált, ami az árukezelés közvetlen hasznán túl komoly lökést ad számos logisztikai és raktárközpont építésének.

Göblös Gergely, az Euroleasing Zrt. eszköz értékesítési igazgatója egyebek mellett elmondta: az MBH csoporthoz tartozó Euroleasing a közúti áruszállításban használt nagy haszongépjárművek legnagyobb hazai finanszírozója. Az elmúlt években a járművek ára jelentősen emelkedett, ezért a társaság adatai szerint a szállítmányozó eszközök finanszírozása az idei év első három negyedévében nem mutat csökkenést, ugyanakkor a forgalomba helyezett új járművek száma visszaesett.

Tuli Tamás, az MBH Bank intézményi, intragroup és kiemelt kapcsolatok igazgatója ismertette: a logisztikai ágazatban működő cégek 25 százaléka vezet számlát az MBH Banknál. A raktárlogisztikai beruházások esetében elsősorban ingatlanfejlesztésekhez, energiahatékonysági beruházásokhoz és a raktárak infrastruktúrájának korszerűsítéséhez, míg a fuvarlogisztika területén leginkább telephelyvásárlásra és -bővítésre, illetve szállítóeszközök beszerzésére vesznek igénybe banki forrásokat a vállalkozások.