Logisztikai hír
Teszten a Nissan díjnyertes elektromos furgonja
A Nissan Townstar EV Van igazi céleszköz: amire kitalálták, arra tökéletes, de másra aligha, hosszú távú árufuvarozásra például alkalmatlan. Főleg ez a korai példány, amely nem képes DC töltésre…
Hogy néz ki?
A Renault Kangoo és a Mercedes-Benz Citan ikertestvére akkumulátorból táplálkozó villanyhajtással is kapható, tesztünkben a kétüléses L1 verzió szerepel, jó hír, hogy rendelhető hosszabb, L2 változatban is. A Nissan Townstart az észak-franciaországi Maubeuge-ben gyártják a Renault üzemében a Kangoo többi variánsával egy soron. Hossza 4486 milliméter, szélessége 1860 milliméter, magassága 1854 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2716 milliméter (a hosszított L2 verzió esetében ez 3100 milliméter).
A tesztelt Nissan Townstar EV Van rakodóterének térfogata 3,3 köbméter, már a rövid változatba is befér két szabvány raklap. A rakodási magasság 1215 milliméter, rakodási hossz szilárd válaszfallal 1806 milliméter, a raktér maximális szélessége 1570 milliméter. A rakodóperem magassága üres állapotban 634 milliméter. A raktérvilágítás LED-es.
Az áruterítés, csomagszállítás rutinját átérezhetjük a Townstar személyautós, kellemes pilótafülkéjében. A Townstar EV belsőjének megtervezésekor az ergonómia került előtérbe, a kihúzható, nagy méretű fiók rengeteg holmit elnyel, az üreges könyöktámasz, a szélvédő feletti tároló, a pohártartók jól méretezettek. A műszerfal tetején is találunk zárható rekeszt. Az Apple CarPlay vezeték nélkül is működik (van vezeték nélküli töltő is), a vezető előtti digitális kijelző 10 hüvelykes, a Renault modellekből ismerős grafikával. A központi, nyolchüvelykes érintőképernyőn tolatókamera képe segíti a sofőrt a parkolásban, a visszapillantók jó nagyok. Az ülések, a kormány és a szélvédő is fűthető – amennyiben áldozunk rá – tesztautónkban csak ülésfűtés volt, de annak is nagyon örültem. A hőszivattyú a hidegebb időszakokban segíti a komfort érzetet, valamint a hatékonyságot, azáltal, hogy az akkumulátorból kiáramló hőt az utastérbe juttatja (persze, ha csak erre számítunk, megfagyunk). A rendelkezésre álló aktív és passzív biztonsági technológiák közé tartozik a holttérfigyelő, az aktív sebességtartó automatika, az intelligens vészfékezés, az oldalszél asszisztens és az utánfutó kilengését mérséklő rendszer.
A LED-fényszórók és a hőszivattyú alapáron járnak, a kerékméret 15-16 hüvelykes lehet, a hátsó ajtó kétszárnyú (60:40 osztású, 180 fokban kitárható, opciós a felfelé egyben nyíló hátsó ajtó), tolóajtó mindkét oldalra kérhető – alapáron csak a jobb oldali jár (a másik felára 100 ezer forint). A töltőnyílás a kocsi orrán a nagyméretű logó alatt található, ami praktikus, hisz a tolóajtó teljesen hátra tolható töltés közben is. Alapáron 22 kilowattos váltakozóáramú töltési lehetőséget kapunk, két óra 25 perc a teljes töltöttség elérése. Szerencsére a korai tesztautóhoz ez épp járt, mivel nem kaptunk 220 voltos töltőt, így az egyetlen megoldás a köztéri tankolás volt. Egyenáramú villámtöltőn legfeljebb 80 kilowattal tölthető a Townstar EV, ha az akku, a töltőoszlop és az importőr is úgy akarja. Ideális esetben a DC-töltés lehetővé teszi, hogy a felhasználók mindössze 37 perc alatt 15 százalékról 80 százalékra töltsék fel az akkumulátort. Nálam ez fel sem merült, ugyanis a tesztautó még egy korai demo változat, DC-töltési lehetőség nélkül.
Hogy megy?
A villanymotor maximális teljesítménye 90 kilowatt (122 lóerő), legnagyobb forgatónyomatéka 245 Nm, a furgon maximális sebessége 132 kilométer/óra. A 320 kilogramm tömegű folyadékhűtéses lítiumion-akkumulátor kapacitása szerény 45 kWh, ami nem feltételez túl bő hatótávot, a gyártó optimista állítása szerint ez akár 301 kilométer is lehet. A valós gyakorlatban 5-10 fok közötti külső, 20 fokos belső hőmérséklettel, üres puttonnyal, takarékos módban és kevés autópályázással 250-270 kilométernyi hatótávval számolhattam. Az autót az Év Magyar Autója zsűrije is tesztelte a februári közös tesztnapon, a fogyasztás 16,2 kWh-ra jött ki 100 kilométerenként az egyhetes, több mint 500 megtett kilométert begyűjtő teszt végén.
Milyen vezetni?
Elöl húz, hátul döccen a Nissan villanyfurgonja. A városi, de még az országúti forgalom ritmusát is jól tartja, a rövid változat nem igényel különösebb kompromisszumot a szűk városi forgalomban sem. A kormányzás átlagos, a teherautó-futómű (elöl MacPherson, hátul torziós rudas felfüggesztés) komfortját rontja az akkumulátor tömege, rossz úton kellemetlenül és kelletlenül döcög a kocsi. Határhelyzetbe nem hajszoltam, így nem tudom, miként viselkedik.
Terhelhetősége a gyári sajtóanyag szerint 612 kilogramm, az L1-es változat megengedett össztömege 2,22 tonna.
Mennyibe kerül?
Ha valamikor és valakinek megéri ilyen villanyos kisteherautót venni, akkor most kell: a Nissan erre a modellre a 3,6 millió forintos állami támogatáson felül bruttó 4 millió forint árengedményt ad (tesztünk 2024 februárjának végén született).
Öt év garanciát (legfeljebb 160 ezer kilométerig) vállal az elektromos Townstarra a gyártó, az akkumulátorra a szokásos nyolc év garancia jár (azt vállalják, hogy nem csökken 70 százalék alá a maximális kapacitása). Bruttó alapára Acenta felszereltséggel listaáron 18,032 millió forint – ebből jön le a bruttó 3,6+4 milliós támogatás. A Nissan Townstar EV Van az Év Magyar Autója 2024 versenyben az Év Zöldautója díjat nyerte a zöld kishaszonjárművek kategóriában,
Kép és szöveg: Biró Csongor