Az együttműködés csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást

Egy friss felmérés szerint az élelmiszer- és italgyártó vállalatok el fognak maradni az iparág 2030-ra kitűzött szén-dioxid-csökkentési céljaitól, mivel sokan azt mondják, hogy nem bíznak abban, hogy teljesíteni tudják az értéklánccal kapcsolatos kibocsátási célokat.

A legnagyobb nyugati élelmiszer- és italgyártó vállalatok, köztük a gyártók, beszállítók és kiskereskedők több mint egyharmaddal (34%) elmaradnak az iparág 2030-ra kitűzött 38%-os globális szén-dioxid-csökkentési céljától – derül ki az AlixPartners tanácsadó csoport által közzétett kutatásból.

Az AlixPartners felmérése 235 élelmiszer- és italgyártó vállalat szén-dioxid-kibocsátási vállalásait elemzi az Egyesült Államokban, valamint Európában, a Közel-Keleten és Afrikában (EMEA). A jelentés vizsgálja a nyugati világ 13 legnagyobb élelmiszer- és italcsomagoló vállalatának kötelezettségvállalásait is, a teljes értéklánc értékelésére irányuló erőfeszítéseik részeként. A cég 200 fenntarthatósági és üzemeltetési vezetőt is megkérdezett ebben a körben.

A kutatók megállapították, hogy bár az élelmiszer- és italipar a 2015-ös párizsi megállapodás aláírása óta előrelépést tett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén, a vállalatok több mint egyötödével elmaradnak a meglévő kötelezettségvállalásoktól. A bevételük alapján legnagyobb vállalatok együttesen 29%-kal csökkentik majd szén-dioxid-kibocsátásukat 2019 és 2030 között, ami elmarad az iparági célként kitűzött 38%-os csökkentéstől. Az AlixPartners adatai szerint eddig mintegy 1%-kal csökkentették szén-dioxid-kibocsátásukat.

A kutatás szerint a különbség még tovább nő, mivel a vállalatok nem bíznak a célok teljesítésében: A beszállítók 49%-a, a gyártók 36%-a és a kiskereskedők 31%-a állítja, hogy hisz abban, hogy teljesíteni fogja a saját szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos célokat. Ennek eredményeként az AlixPartners becslése szerint a legnagyobb nyugati élelmiszer- és italgyártó vállalatok 2019 és 2030 között csak 25%-kal fogják csökkenteni szén-dioxid-kibocsátásukat.

A kilátások rosszabbak, ha a tágabb ellátási láncról van szó: a beszállítók vezetőinek mindössze 27%-a, a gyártó szervezetek vezetőinek 13%-a, a kiskereskedelmi vállalatok vezetőinek pedig 4%-a állítja, hogy bízik abban, hogy teljesíteni fogja az értékláncában lévő más vállalatok által okozott kibocsátásokkal kapcsolatos szén-dioxid-csökkentési céljait. “Egy vállalat szén-dioxid-csökkentési céljai figyelembe veszik az értékláncában feljebb és lejjebb lévő vállalatok által okozott kibocsátásokat, valamint a vállalat saját kibocsátásait” – magyarázták a kutatók. “Például egy kiskereskedő kibocsátásai figyelembe veszik a beszállítói és gyártói által okozott kibocsátásokat.”

A fenntarthatósági erőfeszítések terén a nagyobb iparágak közötti együttműködés lehet a kulcs e kihívások leküzdéséhez – állítja a tanulmány konklúziója. “Bár biztató látni a 2015-ös párizsi megállapodás óta a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén elért előrelépést, egyértelmű, hogy az élelmiszer- és italiparban nagyobb együttműködésre van szükség ahhoz, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó céljait elérje” – mondta Randy Burt, az AlixPartners fogyasztói termékekkel foglalkozó részlegének ügyvezető igazgatója az eredményeket részletező sajtóközleményben. “A gyártóknak, beszállítóknak és kiskereskedőknek egyaránt át kell tekinteniük a teljes értékláncukat, hogy megértsék és befolyást gyakoroljanak egészen a láncok kezdetéig, valamint a végfelhasználókra, ha valóban érezhető előrelépést akarnak elérni ezen a téren.”

 

Intralogisztika hidrogénhajtással

Az innovatív energiarendszerek, mint például az üzemanyagcella-technológia lehetővé teszik, hogy targoncáit zökkenőmentesen, több műszakos rendben működtesse, anélkül, hogy eközben CO2-kibocsátás keletkezne.

Üzemanyagcella-technológia előnyei