Anyagmozgatás
Kihívást jelent a legújabb előírások betartása az autószállításban
A kész járműveket szállító berendezések gyártói és a fuvarozók türelmi időt kértek a német VDI szabványügyi szervezet által kidolgozott, a járművek rögzítésére vonatkozó új szabványokhoz való alkalmazkodásra.
Az európai autószállítóknak és a berendezésgyártóknak gyorsan alkalmazkodniuk kell a járművek pótkocsikhoz való rögzítésére vonatkozó új műszaki előírásokhoz, amelyeket a német VDI szabványügyi szövetség és a német szabályozó hatóságok szeptember 1-jén vezettek be. Sokan több időt kérnek a berendezések új szabványoknak való megfeleltetésére. A 2700-as VDI-irányelv 8.1. és 8.2. része vonatkozik az autószállítók rakományának rögzítésére, de a 2009-ben közzétett meglévő irányelvekből hiányoztak többek között a rögzítési pontokra, a hevederek kialakítására és a horgokra, valamint a kerékbilincsek előírt blokkolóerejére vonatkozó előírások. A járműszállítóknak a VDI 2700 8. előírása szerint négy ponton kell tanúsítványt kapniuk: feszítőhevederek, kerékbilincsek, a súrlódási együtthatójú pályaelem és dinamikus vezetési tesztek. Minden járművön évente egyszer ellenőrizni kell, hogy a rögzítőelemek megfelelnek-e az előírásoknak. Fontos, hogy a korszerűsítéseket és a javításokat csak az engedélyezett berendezés gyártója végezheti el. Ez magában foglalja a pótkocsigyártókat és a rakományrögzítő berendezések gyártóit is, akiknek a jármű felépítményén használt rakományrögzítő berendezések karbantartási utasításait a felhasználó rendelkezésére kell bocsátaniuk.
Az iránymutatások frissítése azt jelenti, hogy a személygépkocsik, a könnyű haszongépjárművek és a nehéz tehergépjárművek szállítására vonatkozó felszerelési előírásokat felül kell vizsgálni, hogy azok a „legkorszerűbbek” legyenek. Ennek érdekében a VDI, a TÜV SÜD és számos autószállító gyártó (Allsafe, Dolezych, FGS, FMS Fahrzeugbau, FVG, Hödlmayr High and Heavy, Kässbohrer, Lohr, Moetefindt, Rimo, Rolfo, SpanSet) vezetésével egy műszaki munkacsoportot hoztak létre a követelmények tesztelésére és felülvizsgálatára. Ezeket a felülvizsgálatokat a németországi rendőrhatóságok és a járműveik szállítására vonatkozó jogi követelményeknek megfelelni kívánó OEM-gyártók kérésére azonnal alkalmazták.
Itt az idő beruházni
A berendezésgyártók és a szállítási szolgáltatók azonban türelmi időt kértek az alkalmazkodásra, különösen azon vállalatok számára, amelyeknek a meglévő berendezéseket korszerűsíteniük kell. Az Európai Járműlogisztikai Szövetség (ECG) által szervezett webináriumon Edgaras Bubnelis, az egyik legnagyobb európai autószállító gyártó, a Rimo értékesítési vezetője elmondta, hogy 1500 teherautóját kell szervizelni, és 44 százalékuk már regisztrált az új tanúsítványra. Szeptember végére azonban a jelentkezőknek csak 8 százaléka teljesített mindent, ami a teljes megfeleléshez szükséges.
Bubnelis szerint az autószállító ágazatnak szüksége van arra, hogy az OEM-ek és a jogérvényesítő szervek néhány hónapos időszakot biztosítsanak azoknak, akik még nem készültek fel a korszerűsítésre, mielőtt megbüntetnék őket. Eric Belton, a Lohr Automotive ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy a karosszériaépítők már szeptember 1-je előtt megkapták a felszereléskorszerűsítésre vonatkozó kérelmeket, de becslése szerint (szeptember végéig) a Lohrhoz csak az összes tanúsítványra szoruló jármű nagyjából 35-40 százalékára érkeztek tanúsítványkérelmek. Belton elmondta, hogy ha a Lohr megkapja a kérelmek hiányzó 60 százalékát, akkor az év vége előtt meg kell válaszolnia az összes kérelmet. Belton elmondta, hogy az elmúlt 12-15 évben piacra került szállítóeszközök megfelelnek a tanúsítványnak, de a további tartozékok, például hevederek és kerékbilincsek iránti kereslet szűk keresztmetszetet okoz a kínálatban. „A tanúsítvány létrehozása az egyik olyan elem, amely sok adminisztratív munkát igényel, különösen a nagy kereslet és a rövid idő miatt, de ugyanez a helyzet a kiegészítő tartozékok kínálatával is” – mondta Belton. Elmondta, hogy a felszerelések és a zsinórok beszállítói keményen dolgoznak azon, hogy képesek legyenek kiszolgálni az igényeket, de ez még eltart egy ideig.
Belton hozzátette, hogy üdvözlendő jel lenne, ha az OEM-gyártók némi megértést tanúsítanának, mert több ezer szállítójárművet nagyon rövid időn belül felszerelni a szükséges tartozékokkal nagyon kemény kihívás.
Sylvia Freitas, aki a TÜV SÜD vizsgáló és tanúsító szervezetnél az Auto Plus rakománybiztosítási részlegért felelős, elmondta, hogy a VDI 2700 2009-es változata szerint az autószállítóknak egy legfeljebb három tengelyes és 5 tonnás járművet három hevederrel és négy kerékbilinccsel kell rögzíteniük. Ez azonban a rögzítési folyamat során gyakran sérülésekhez vezetett, mivel az alkalmazott erők túl nagyok voltak a fémlemezek számára. „Ezután meghatároztuk a minimális követelményeket, megjegyezve, hogy a rakomány rögzítése szempontjából nagyon fontos a megrakott jármű dőlésszöge” – mondta. „Az eredmény némileg eltérő volt – négy hevederes rögzítés és hat kerékbilincs.”
Stefan Meixner, a Kässbohrer Transport Technik berendezésgyártó cég speciális járművek fejlesztési vezetője elmondta, hogy az egyik nagy kérdés az volt, hogy a régi VDI-irányelvek miért nem biztonságosak többé. Elmondta, hogy az általános teherszállításban nagy különbség van a rögzítések száma között egy 100 kilós és egy 4000 kilogrammos raklap esetében.”Ez volt a legnagyobb hiányzó láncszem a régi, 2009-es VDI-szabványban – nem voltak számok a súrlódásra, nem voltak értékek a kerékbilincsekre, a rögzítőhevederekre és a blokkolóerőkre, vagy a pályaelemek rögzítési pontértékeire” – mondta.
Az új szabvány be nem tartása azt jelenti, hogy a szállítmányozók, a járműtulajdonosok és a járművezetők bírsággal sújthatók. Ez magában foglalja a helyszíni bírságot és egy pontot a járművezető nyilvántartásában. Freitas szerint az új irányelvek szeptember 1-jei bevezetése óta ellenőrzéseket tartanak az utakon. „Teljesen a rendőrség belátására van bízva, hogy jelenleg mennyire szigorúak az ellenőrzések az utakon, és nem tudjuk megmondani, hogy mennyire szigorúan ellenőrzik már most is, de ez az iránymutatás mostantól ezeknek az ellenőrzéseknek az alapja” – mondta Freitas.
Az ellenőrzések a német közúti közlekedési szabályok 22. paragrafusán alapulnak, amely kimondja, hogy: „A rakományt, beleértve a rakományrögzítő eszközöket és a rakodóeszközöket is, úgy kell elhelyezni és rögzíteni, hogy azok még vészfékezés vagy hirtelen kitérő manőverek esetén sem csúszhatnak el, nem borulhatnak fel, nem gurulhatnak ide-oda, nem eshetnek le és nem kelthetnek elkerülhető zajt”. Ennek a technológiának az elismert szabályait kell alkalmazni.”
A probléma az, hogy a német jogszabályok nem írnak elő semmilyen átmeneti időszakot, amely lehetővé tenné a fuvarozók számára, hogy megfeleljenek az előírt műszaki szabványoknak. Simon Jäckel, a VDI szabványosítási termelési vezetője az ECG webinárium résztvevőinek elmondta, hogy a testület célja a korszerű szállítóeszközöket meghatározó műszaki szabványok elismerése. Az ISO nemzetközi szabványosításhoz vagy az európai CEN-szabványosításhoz hasonlóan a VDI feladata, hogy a konszenzus elvén alapuló, önkéntes együttműködésen alapuló, minden érdekelt fél bevonásával végzett munka révén dokumentálja és közzétegye, hogy mi a legkorszerűbb.
„A műszaki szabványok alkalmazása önkéntes, és önmagukban nem tartalmaznak átmeneti időszakokat” – mondta Jäckel, hozzátéve, hogy 2200 szabványa közül egyiknek sincs átmeneti időszaka. „Ha azonban a műszaki szabványokat törvények vagy szerződések teszik kötelezővé, akkor azokat be kell tartani” – mondta. A német jogszabályok előírják, hogy a rakománybiztosítást a műszaki szabványok szerint kell elvégezni, de nem írnak elő semmilyen átmeneti időszakot. Nincs átmeneti időszak sem a mi oldalunkról, sem a német jogalkotók részéről”.
A műszaki szabványok közzétételével az OEM-ek azt akarták, hogy a szabványokat az első naptól kezdve kövessék, ahogyan azt néhány németországi rendőrkapitányság is tette. „Úgy döntöttek, hogy a szabványokat az első naptól kezdve be kell tartani és ellenőrizni kell a német autópályákon” – erősítette meg Jäckel. Miközben a berendezések szállítói és ügyfeleik az OEM-ek megértését várják a frissített szabványokhoz való alkalmazkodáshoz szükséges idővel kapcsolatban, az új előírások megállapítása és a további tartozékok bevonása jó előjel az európai járműszállítás jövője szempontjából, különösen mivel az elektromos autók jóval nehezebbek a hagyományosoknál.