A DB Schenker kétezer elektromos félpótkocsit rendelt

Németországban a DB Schenker együttműködési megállapodást kötött a Trailer Dynamics-szal. A logisztikai szolgáltató 2024-től fokozatosan 2000 elektromos félpótkocsit (eTrailer) fog bevezetni különböző vontatókon az európai hálózatában. A félpótkocsik az igényektől függően 300 kWh, 450 kWh vagy 600 kWh kapacitású akkumulátorokkal szerelhetők fel.

Az eTrailer saját elektromos meghajtással rendelkezik, amely reagál a hozzá kapcsolt vontatóegység – amely lehet egy hagyományos meghajtású teherautó is – vezetési viselkedésére. A vállalat szerint az eTrailer hajtása tehermentesíti a vontatót, ami 500-600 kilométeres távon akár 40 százalékos üzemanyag-megtakarítást is eredményezhet. Ennek az energiának egy része a fékezés során történő visszanyerésből származik. Az akkumulátor ezután akár 44 kW váltakozó áramú vagy 350 kW egyenáramú töltőn is feltölthető.

A rendszer lényege egy szabadalmaztatott érzékelőrendszer, amely rögzíti a jármű menetdinamikáját és vezérli a félpótkocsi hajtását. A rendszert úgy tervezték meg, hogy a félpótkocsi soha ne írja felül a vontatóegységet. Az eTrailer hajtásvezérlése önállóan működik, így nincs szükség interfészre a vontatóval. Ez azt jelenti, hogy az eTrailer nemcsak a különböző gyártók vontatóival, hanem különböző típusú meghajtásokkal is rugalmasan használható, függetlenül attól, hogy dízel, gáz, akkumulátoros-elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás.

A DB Schenker az eTrailer használatát “a távolsági fuvarozás dekarbonizációjának megváltoztatójának” nevezi. Wolfgang Janda, a DB Schenker hálózat- és vonalmenedzsmentért felelős ügyvezető alelnöke, a DB Schenker vezetője kifejtette: “Az eTrailerek használata lehetővé teszi a korai belépést a teljesen szén-dioxid-mentes flottára való fokozatos átállásba. Véleményünk szerint az elektromos félpótkocsik nem átmeneti technológiát jelentenek, hanem hosszú távon haszongépjármű-parkunk szilárd részét fogják képezni. Ez egy újabb lépést jelent a környezeti lábnyomunk csökkentésére irányuló erőfeszítéseinkben, hogy 2040-re nettó nullává váljunk.”

Az eTrailerbe épített akkumulátorokat a kínai CATL szállítja. Ez a két vállalat 2020-ban kezdődött fejlesztési partnerségének gyümölcse. A 2022 szeptemberében az IAA Transportation kiállításon a két vállalat bejelentette, hogy elmélyítik meglévő partnerségüket.

A CATL cell-to-pack technológiával ellátott LFP akkumulátorok használata mellett a két vállalat tervezi az eTrailer termékek kiterjesztését az egyes piacokra, valamint az eTrailerek akkumulátorcsere-megoldásainak kidolgozását. Míg a tehergépkocsik akkumulátorcseréje Kínában egyre nagyobb teret nyer – ez a megoldás még nem népszerű Európában, ahol a nagyméretű haszongépjárművek szén-dioxid-mentesítésének kezdeti szakaszában vannak. Az előnyök egyértelműek: az akkumulátorok könnyen, a jármű szétszerelése nélkül frissíthetők, a használt akkumulátorok könnyebben felhasználhatók második életciklusra, és egy hosszú útra elegendő energia nyerése csak annyi időt vesz igénybe, amennyi az akkumulátorok fizikai cseréjéhez szükséges, ami általában robotizáltan, néhány perc alatt történik egy akkumulátorcsere-állomáson.