Connect with us

Automatizálás

A BMW a logisztika új, nem normális világában navigál

Négy évnyi geopolitikai és piaci ingadozásból kilábalva számos autógyártónak és logisztikai vállalatnak alkalmazkodnia kellett. A BMW több stratégia mentén alakult át, többek között az úgynevezett programbizottság segítségével, amely a gyártást, a pénzügyeket, az értékesítést és a beszerzést, valamint az ellátási láncot és a logisztikát egy ernyő alá vonta és felügyelte.

A program vezetője Michael Nikolaides, a BMW Group termelési hálózatért, ellátási lánc menedzsmentért és logisztikáért felelős vezető alelnöke, aki az Automotive Logistics And Supply Chain Europe 2024 konferencián elmondta, hogy egy olyan ellátási lánc irányítása, mint a BMW-é, a legjobb időkben is kihívást jelent, nemhogy a változékony piaci környezetben. Kifejtette: a változékonyság itt marad, ezzel kell együtt élni, ezzel kell dolgozni. – Együtt kell felkészülnünk a volatilis piaci keresletre, a geopolitikai feszültségekre és mindenre, ami jöhet – mondta.

A BMW az ellenséges gazdasági környezet kezelésére hozta létre a programbizottságot. A bizottság elhatalmazást kapott arra, hogy stratégiai döntéseket hozzon az autógyártó különböző üzleti területein. – Az elmúlt néhány évben a kulcsfontosságú nyereségesség és a készletgazdálkodás nagyon fontos volt, különösen a kamatemelések idején – tette hozzá. – Ennek érdekében megnöveltük az éberségünket, képesek vagyunk ad-hoc megbeszéléseket tartani, ha valami történik, és tudunk nagyon gyorsan döntéseket hozni. Sokat javítottunk az adatok átláthatóságán is. Végül, de nem utolsósorban pedig minden részlegünket bevontuk a munkába.

Figyelmeztetett azonban arra, hogy a stratégiai döntések nem nélkülözhetik a digitalizáció párhuzamos kiépítését, mivel enélkül nem lehet megfelelő sebességgel globális döntéseket hozni.

A BMW 2026-tól kezdve a Neue Klasse elektromos platformot vezeti be globális hálózatában – az első modell éppen Debrecenből érkezik majd a világpiacra. A német vállalat logisztikája és az ellátási lánc menedzsmentje számára a legfontosabb feladat az, hogy ezt hogyan teszi a legintelligensebb módon, mert Nikolaides szerint nehéz megjósolni a keresletet öt vagy tíz év távlatában.

A BMW Group tavaly 2,55 millió autót gyártott és értékesített, ebből 375 ezer volt tisztán elektromos meghajtású globálisan, ami az eladások 15 százalékát tette ki. – Mindezt nagyon nyereségesen tettük, az autóiparban 9,8 százalékos ebit-arányos nyereséget értünk el – jelentette ki Nikolaides.- Mindezt a szén-dioxid-szabályozásnak megfelelően tettük Európában. A teljes európai flottánk kibocsátása átlagosan 101,2 grammra csökkent kilométerenként.

Mindez persze sokba került a cégnek és természetesen a vásárlóknak, de Nikolaides szerint néha nem a legolcsóbb megoldás a legjobb.

– Az autóipar átalakítása sok pénzbe kerül és be kell fektetni a kutatásba és fejlesztésbe – mondta. – Az autóipar csak partnerségben működik, megfelelő felkészülést követel és olyan gondolkodásmódot, amelynek következtében nem félünk a piacra érkező versenytársaktól, jöjjön az Kínából vagy a világ bármely más pontjáról.