Connect with us

Anyagmozgatás

Szenved az autóipar

járműlogisztika
A globális autóipar gyengül, de a hazai beszállítók és a magyar logisztikai szektor számára rosszabb hír, hogy a német autógyártók egyre nehezebb helyzetbe kerülnek. Úgy tűnik, a bőséges esztendőknek vége van.

Különösen a német autógyártók eredményei zuhantak – adta hírül a dpa. A Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz együttesen 25,9 milliárd euró üzemi eredményt (ebit) ért el januártól júniusig. Ez 18 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában – derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég elemzéséből. Az EY a világ 16 legnagyobb autógyártójának főbb pénzügyi adatait elemezte.

A gyenge jen kedvez a japán autógyártóknak

A tavalyi év azonos időszakához képest az összes autógyártó forgalma 3,7 százalékkal, valamivel több mint egymilliárd euróra nőtt az első félévben. A kamat- és adófizetés előtti eredmény (ebit) azonban 80,4 milliárd euróval 7,8 százalékkal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál. A 37,1 százalékos nyereségnövekedéssel és 14,2 százalékos forgalomnövekedéssel különösen a japán autógyártók voltak sikeresek. Elemzők szerint ez a jen folyamatos árfolyam-csökkenésének köszönhető, ami a japán termékeket külföldön olcsóbbá teszi, és árfolyamnyereséget eredményez.

Az EY piaci megfigyelői azonban egyértelművé teszik, hogy a japán gyártók árfolyamhatásokra alapozott profitnövekedése csak elfedi az autóipar sokkal rosszabb profithelyzetét. A legtöbb gyártó ugyanis súlyos veszteségekkel küzd. Rengeteg pénzt fektettek az elektromobilitásba, a bajt tetézték az alkatrészellátási problémák, a problémás modellváltások és az akciós kampányok miatt a nyereség megcsappan az év végére.

Mit tehetnek az autógyártók?

Az elemzők mindenütt költségcsökkentő intézkedéseket jósolnak. Ennek oka, hogy az autógyártók csak korlátozottan befolyásolhatják a szabályozási feltételeket. Ezért még fontosabb, hogy optimalizálják belső struktúráikat, költségmegtakarításokat hajtsanak végre, ugyanakkor nagyon célzottan fektessenek be ott, ahol ez segíti őket abban, hogy megőrizzék értékeiket és eredményességüket.

Koreai a legnyereségesebb autógyártó

A Kia 13,1 százalékkal a világ legnyereségesebb autógyártó konszernje volt az elmúlt hat hónapban. A dél-koreaiak vezetik a rangsort a Mercedes-Benz (10,9 százalék) és a BMW (10,8 százalék) előtt, a német prémium márkák profitja csökkent az előző évhez képest. A villanyautókat gyártó Tesla árrése is gyakorlatilag megfeleződött a vizsgált időszakban – 10,5 százalékról 5,9 százalékra.

„Vége a bulinak!”

Az EY szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy vége annak a bulinak, amit az autóipar eddig ünnepelt. Az autóeladások negatív tendenciája ugyanis az utóbbi időben még fel is gyorsult. Az első negyedévi 0,6 százalékos csökkenés után április és június között már 3,3 százalékos volt a visszaesés. A gyors javulásnak semmi jele. A gazdaság gyengül, a vásárlók vásárlási hajlandósága alacsony, és ez valószínűleg így is marad. Ehhez jön még a belsőégésű motor bizonytalan jövője és az olyan házi problémák, mint a drága szoftverhibák. Mit kellene tenniük? Az autógyártóknak továbbra is jelentős összegeket kellene befektetniük az új elektromos járművek fejlesztésébe, vagy inkább a jelenleg sokkal nagyobb keresletnek örvendő belső égésű modellekre kellene koncentrálniuk? Nem könnyű kérdés ezekben az időkben…