Pereskedés után összeborult az Uber és a Waymo

A Waymo és az Uber, korábbi jogi ellenfelek és elkeseredett riválisok az autonóm járművek piacán, összefognak, hogy felgyorsítsák a vezető nélküli teherautók hétköznapi alkalmazását. A Waymo integrálja az Uber Freight vállalatot, a fuvarmegosztó cég teherautó-közvetítőjét, hogy fokozza az autonóm nagy teherautók versenyképességét a szállítmányozásban.

Ez a “hosszú távú stratégiai partnerség” lehetővé teszi a flottatulajdonosok számára, hogy a Waymo autonóm “sofőrjével” felszerelt teherautókat gyorsabban bevethessék az Uber Freight által kínált, igény szerinti szállítási útvonalakon – közölték a vállalatok.

A bejelentés a vállalatok két fontos mellékprojektjének közeledését jelenti. A Waymo két részlegre osztja az önvezetéssel kapcsolatos projektjeit: Waymo One, az önvezető autós fuvarszolgáltatása, és a Waymo Via, amely a vezető nélküli áruszállításra összpontosít. Az Uber Freight, amely 2017-ben indult, teherautó-sofőröket és szállítmányozókat kapcsol össze, hasonlóan ahhoz, ahogyan a vállalat fuvarmegosztó alkalmazása is összekapcsolja a sofőröket a fuvart keresőkkel.

A Waymo úgy írja le az összefogást, mint a két vállalat termékeinek “mély integrációját”, beleértve egy közösen kidolgozott “termék-menetrendet”, amely felvázolja, hogy az autonóm teherautókat hogyan fogják az Uber hálózatán bevetni, amint azok kereskedelmi szempontból készen állnak. Addig is a Waymo azt mondja, hogy az Uber Freightot saját tesztflottájával fogja használni, hogy jobban megértse, hogyan fogadják a sofőr nélküli teherautók a szállítási megrendeléseket, valamint azt is, hogyan fogadják ezt az új technológiát a szállítmányozók.

A partnerség azonban túlmutat egymás technológiájának bétatesztelésén. A Waymo azt állítja, hogy “több milliárd kilométernyi, csak árufuvarozásra szánt kapacitást” fog fenntartani az Uber Freight hálózat számára, ami a partnerség komolyságát hivatott hangsúlyozni.

Nem is olyan régen még a Waymo és az Uber reménytelen és feszült patthelyzetben állt egymással szemben az autonóm járművek ködös jövőbe burkolózó útjának kezdetén. 2017 februárjában az Alphabet tulajdonában (magyarán a Googéle) lévő vállalat beperelte az Ubert és annak leányvállalatát, az Otto önvezető teherautó-startupot üzleti titok ellopásának és szabadalomsértésnek a vádja miatt. A Waymo 1,4 milliárd dollárt és nyilvános bocsánatkérést követelt az Ubertől, de a fuvarozó cég ezt elutasította.

Az ügy majdnem egy évvel később bíróság elé került, de a jogi hercehurca gyorsan véget ért, amikor a két fél meglepetésszerű egyezségre jutott. Az Uber később elismerte, hogy eltulajdonította a Waymo technológiájának egy részét, és megfogadta, hogy licenszeli azt a jövőbeni felhasználásra. Anthony Levandowskit, a Google korábbi mérnökét és az Otto alapítóját 18 hónap börtönbüntetésre ítélték a Waymo üzleti titkainak ellopásáért, de később Donald Trump korábbi elnök kegyelmet adott neki.

A bejelentésben egyik fél sem hánytorgatja fel a múltbéli szennyest. Az Uber az autonóm technológiákba való nagyobb befektetésének részeként saját önvezető teherautót fejlesztett, de később ezt az Aurora nevű startupnak adta át, amelyet a Waymo korábbi vezetője alapított, amikor az még csak a Google önvezető autós projektje volt. A növekvő költségek, valamint az Uber önvezető autójának halálos gyalogosgázolással végződő arizonai tragédiája arra kényszerítette a céget, hogy leállítsa az önvezető autós projektjét.

A Waymo az elmúlt hónapokban számos üzletet kötött, amelyek célja az alakulóban lévő teherautó-üzletágának bővítése volt. A Google nyúlványcégének szóvivője elmondta, hogy nem tervezik saját teherautó-flotta birtoklását vagy üzemeltetését, ehelyett teherautó-gyártókkal, fuvarozókkal és fuvarszervezőkkel fog együttműködni.

Az Uber Freight szintén nem flottatulajdonos, de a vállalatok előrejelzése szerint az integrációjuk “a fuvarozók számára nagyon szükséges kapacitások felszabadításához, az üzemanyag-hatékonyság növeléséhez, a fuvarozók számára a vállalkozásuk méretnövelésének lehetőségéhez, és végső soron a globális ellátási láncok racionalizálásához vezet majd, ami mindenki javát szolgálja”.