Hogyan működik az energia-visszanyerés egy automatizált raktárban?

Az újonnan épülő ipari raktárak legtöbbje egyre nagyobb fokú automatizálással rendelkezik, ráadásul most Európa-szerte az energiahatékonyság is egyre fontosabbá válik. Annak érdekében, hogy az automatizált raktározási rendszerek (AS/RS) üzemeltetési költségeit és szén-dioxid-kibocsátási lábnyomát a lehető legalacsonyabb szinten tartsa, az intelligens automatizálásra specializálódott Dematic bevezetett egy energiaregeneráló rendszert. Az intelligens megoldás akár 40 százalékos energiaköltség-megtakarítást is eredményezhet.

A legtöbben talán az elektromos targoncákról vagy autókról ismerik az energiaregenerálás vagy -visszanyerés (idegen szóval rekuperáció) elvét: amikor a jármű fékez, az energia hő formájában távozik. Ennek az energiának egy része akkumulátorok (pl. elemek) vagy kondenzátorok segítségével nyerhető vissza. Míg azonban az autók és a targoncák csak vízszintesen mozognak, addig egy automatizált raktári rendszerben a felrakógépek emelőkocsija felfelé és lefelé is mozog a rakodódarun. Hogyan érvényesül tehát itt az energia-visszanyerés elve?

Küzdelem a gravitációval
Uwe Schatz, a Kion csoporthoz tartozó Dematic termékmenedzsere elmagyarázza, hogyan működik ez a Dematic modellekben: “Minden rakodódaru két tengelyen mozog – vízszintesen és függőlegesen – és minden tengelyhez tartozik egy-egy motor. Ha a daru emelőkocsija lefelé jön, akkor aktívan fékez, mert a gravitáció ellen dolgozik. Ez az a pillanat, amikor a függőleges tengelyen lévő motort generátorként használhatjuk, és visszanyerhetjük az energiát.”

Egy egyszerű példa magyarázza el, hogyan néz ez ki a gyakorlatban: Ha egy rakodódaru egyik pozícióból a másikba mozog, a vízszintes és a függőleges mozgás egyszerre történik. Ha az állvány egy magas pozícióból indul, és egy alacsonyabb pozícióba kell mennie, a lefelé haladásért felelős motor energiát regenerál. Ezt az energiát aztán egy egyenáramú (DC) összeköttetés segítségével vissza lehet táplálni a rendszerbe, hogy a másik motor (amely a folyosón való áthaladásért felelős) energiát kapjon a gyorsításhoz. Ily módon az utazóhajtás az egyenáramú kapcsolaton keresztül az emelőhajtás által biztosított energiát használhatja, ahelyett, hogy azt a fő rendszerből kapná.

Kulcsszó a rugalmasság
A Dematic energia-visszatápláló rendszere rendkívül rugalmas: a regenerált energia nem csak egyetlen rakodódarun belül, hanem ugyanazon rendszerben lévő több rakodódaru között vagy más berendezésekkel együtt is átvihető. Ha például az A rakodódaru éppen leenged az egyes folyosón, a B rakodódaru pedig emelni készül a kettes folyosón, az A rakodódaru regenerált energiáját vissza lehet táplálni a rendszerbe, és a B rakodódaru felhasználhatja. Ha marad energia, azt akár világításra, légkondicionálásra vagy bármi másra is fel lehet használni. Összességében akár 40 százalékos megtakarítás is elérhető az energiaköltségekben.

Karbonlábnyom csökkentése
A Dematic már több mint 20 éve alkalmazza ezt az energia-visszanyerési elvet. Ennek ellenére a vállalat kutatás-fejlesztései részlege folyamatosan keresi az új lehetőségeket, hogy még nagyobb energiahatékonyságot érjen el a rendszereivel. “Azonosítottuk, hogy a legnagyobb karbonlábnyom a használat során keletkezik. Ezért folyamatosan arra törekszünk, hogy csökkentsük megoldásaink energiafelhasználását” – mondja Schaefer Arnould, a Dematic rendszerek K+F részlegének igazgatója. Az automatizált raktári rendszerek energiatakarékossági potenciáljának növelésére irányuló további ötletek mellett a Dematic olyan módszereket fejleszt, amelyekkel az energia-visszanyerést más rendszereiben is megvalósíthatja.