Connect with us

Logisztikai hír

Ezek a legerősebb logisztikai vállalatok Ausztriába

Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen kifejezni. Míg egyesek rekordméretű forgalomnövekedést könyvelnek el, addig mások az ellenkező irányba haladnak. De egy dolog közös bennük: magas a digitalizáció és a fenntarthatóság iránti elkötelezettség szintje.

A közlekedési ágazat tavaly számos kihívással nézett szembe hazánk mellett Ausztriában is. A globális ellátási láncokat befolyásoló, elsősorban a nemzetközileg aktív logisztikai vállalatokat érintő geopolitikai konfliktusok, valamint a visszafogott gazdasági teljesítmény számos vállalat által szállított mennyiségre és így a forgalomra is negatívan hatott. Az alacsonyabb fuvardíjak szintén alacsonyabb forgalmat eredményeztek.

A közúti szállításban tavaly 370,6 millió tonna árut szállítottak az Ausztriában nyilvántartásba vett gépjárművekkel, ami 5,1 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest.

A szállítási teljesítmény 2,6 százalékkal 26,1 milliárd tonnakilométerre esett vissza. A vasúti szállításban is jelentős visszaesés volt tapasztalható: Ausztriában a szállítási volumen 92,4 millió tonna körül alakult. Ez mintegy tizenegy százalékkal kevesebb, mint az előző évben. A Dunán is kevesebb árut haladt tavaly: 2023-ban hatmillió tonna árut szállítottak, ami szintén 5,1 százalékkal kevesebb, mint 2022-ben. A szállítási volumen így történelmi mélypontra csökkent. Ez kizárólag a határon átnyúló bevételek csökkenésének volt köszönhető, az Ukrajnából Ausztriába irányuló szállítás szinte teljesen leállt.

Néhány szállítmányozó azonban forgalomnövekedést könyvelhetett el – itt különösen a Hödlmayr emelkedett ki. Ausztriában a Hellmann Worldwide Logistics a legnagyobb vesztes, ha az árbevételt nézzük, de csoportszinten a vállalat azt állítja, hogy „a tartósan kihívást jelentő piaci körülmények ellenére sikeresen zárta az elmúlt évet, és a piaci trenddel szemben stabilan tudta tartani a megrendelések volumenét”. A várható forgalomcsökkenés a világjárvány idején az átlagon felüli fuvardíjak normalizálódásának köszönhető.

5. Cargo-Partner

Árbevétel: 1307,1 millió euró

A Cargo-Partner 2023-ban ünnepli fennállásának 40. évfordulóját. 1983-ban Stefan Krauter vezérigazgató mindössze öt fővel alapította a „air cargo partner” vállalatot a bécsi repülőtéren. Mára a vállalat globális szállítási és logisztikai szolgáltatóvá nőtte ki magát, 40 országban több mint 4000 alkalmazottal és 1,3 milliárd eurós éves forgalommal. A termék- és szolgáltatási portfólió az évek során folyamatosan bővült a tengeri és a teherautós fuvarozásra vonatkozó ajánlatokkal is. Az osztrák logisztikai vállalatot 2023 májusában eladták a tőzsdén jegyzett japán Nippon Express Holdings vállalatnak, a felvásárlás 2024. január 4-én zárult le. A Cargo-Partner márkanév azonban megmarad.

A Cargo-Partner 2023-ban megkapta az Osztrák Export Díjat, miután 2022-ben rekordévet zárt, több mint kétmilliárd eurós forgalommal.

4. Rail Cargo Group

Árbevétel: 1 907,1 millió euró

A Rail Cargo Group (RCG) számára a tavalyi évet a vállalat szerint „kihívásokkal teli piaci környezet jellemezte”. A geopolitikai hatások, a magas energiaköltségek és ennek következtében az ipari recesszió a kulcsfontosságú piacokon a kereslet jelentős visszaeséséhez és a kapacitáskihasználtság érezhető csökkenéséhez vezetett az RCG számára 2023-ban. Míg a villamos energia ára 2023-ban a válság előtti szinthez képest Ausztriában több mint kétszeresére nőtt, sőt nemzetközi viszonylatban esetenként megháromszorozódott, addig a gázolaj ára csak alig több mint 20 százalékkal emelkedett. Ez különösen az egyvagonos fuvarozást (EWV) és a kontinentális intermodális fuvarozást érintette, ahol a vasút közvetlen versenyben áll a nehéz tehergépjárművekkel.

A bevétel azonban  valamivel alacsonyabb volt, mint 2022-ben (1,94 milliárd euró). 2023-ban az RCG közel 420 ezer vonatot juttatott el rendeltetési helyére, és tavaly nettó 78,5 millió tonnát szállított el. Az RCG 2023 elején két terjeszkedési tervét is megvalósította: 2023. január 1-jétől Sanghajban saját alkalmazottakkal rendelkező fióktelep működik. Szerbiában szintén új fuvarozó céget alapítottak. Az RCG 2023-tól 13 országban működik, többek között hazánkban is.

3. Gebrüder Weiss

Árbevétel: 2464 millió euró

A Gebrüder Weiss 2,47 milliárd eurós nettó árbevétellel zárta a 2023-as üzleti évet, ami mintegy 18 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. A csökkenés ellenére a vállalat a 2015 és 2020 közötti növekedési trendje felett van. Az Air & Sea üzletág nettó árbevétele 774 millió euróval a korábbi szinten stabilizálódott a vállalat szerint; a magas fuvardíjaknak köszönhetően például a Gebrüder Weiss az előző évben 1,27 milliárd eurót termelt ebben az üzletágban. A szárazföldi szállítás és logisztika üzletágak forgalma a csökkenő energia- és üzemanyagárak ellenére stabilan 1,45 milliárd euró maradt (2022: 1,48 milliárd euró).

2. Osztrák posta

Árbevétel: 2740,8 millió euró

Az osztrák posta tavaly közel tíz százalékkal több bevételt ért el, különösen a csomagküldés és logisztika üzletág növekedett erőteljesen. Míg a teljes bevétele 8,7 százalékkal 2,74 milliárd euróra javult, addig a csomag és logisztikai divízió 16,6 százalékkal 1,42 milliárd euróra növelte bevételét. Ausztriában tavaly mintegy 200 millió csomagot szállítottak. Ez mintegy kilenc százalékkal több, mint az előző, 2021-es rekordévben. A csomagmennyiség növekedése elsősorban a csökkenő infláció következtében megnövekedett fogyasztói bizalomnak köszönhető. Különösen a Kínából érkező csomagok volumene nőtt.

Az osztrák posta 2023-ban átlagos napokon közel 800 ezer csomagot szállított Ausztria-szerte, és ez a szám decemberben mintegy egymillió csomagra emelkedett. A napi csúcsot több mint 1,4 millió szállított csomaggal érték el. Idén a svájci posta a Temu e-kereskedelmi óriáscéggel való együttműködést is bejelentette, ami valószínűleg a csomagmennyiség további növekedését hozza magával.

1. LKW Walter

Árbevétel: 2780 millió euró

Az LKW Walter idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját. Ami 1924-ben egy kis egyszemélyes bécsi szállítmányozó cégként indult, mára több mint 40 nemzet több mint 1650 alkalmazottját foglalkoztató vállalattá nőtte ki magát. A vállalat kezdetben a gyűjtőfuvarozásra specializálódott, majd közel 30 évvel később az első nemzetközi fuvarozás Olaszországba indult, ami a vállalat nemzetközi növekedését jelentette. A vállalat 1984-ben kezdte meg a kombinált fuvarozást, amely azóta is a fő zászlóshajója. Az LKW Walter ma már többet szállít vasúton, mint közúton. A vállalat naponta összesen mintegy 8000 teljes rakományt kezel, elsősorban a fogyasztási cikkek, a fa-, a papír-, a vegyipar, a fém-, az autó- és az elektronikai ipar termékeinek szállítására összpontosítva.

A közúti szállításról a vasúti és rövid távú tengeri szállításra való áttéréssel a vállalat jelentősen hozzájárul a szennyezőanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Az LKW Walter 2023-ban több mint 579 ezer intermodális szállítást bonyolított le Európa-szerte, ami mintegy 329 ezer tonnával csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást.