Bevált az LNG-s nyerges

Egyre több fuvarmegbízó igényli az alternatív hajtású, így a dízeleknél tisztább üzemelésű tehergépjárműveket. Ennek eleget téve a Waberer’s cégcsoport létrehozta a Green divíziót, amely már két Volvo FH 460 LNG nyerges vontatót alkalmaz nagy megelégedéssel.

Szerte az országban nagy feltűnést kelt a Waberer’s cégcsoport által 2021 augusztusa óta üzemeltetett és az egykori Volán Tefu arculatára dekorált Volvo FH függönyponyvás, nyerges szerelvény. Ám ez a kamion nem csupán Batyu Pityu bájos figurája miatt különleges, hanem azért is, mert cseppfolyósított földgázzal, azaz LNG-vel üzemel. Legalábbis alapvetően ezzel, hiszen a Volvo Trucks 13 literes, 460 lóerős, 2300 newtonméter legnagyobb nyomatékú gázmotorja dízelelven működik. Kettős üzemanyag-ellátó rendszere először csekély mennyiségű gázolajat fecskendez be, amely kompressziós gyújtással égni kezd, majd ez gyújtja meg az égéstérbe juttatott gázt. A 44 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömegű, normál kapcsolási magasságú vontató hatótávolsága megközelíti az ezer kilométert. A szerelvény eddig a BILK és a nyugat-magyarországi Bük település között körfuvart teljesített főként gyorsforgalmi utakon haladva, odafelé 24, visszafelé 8 tonna terheléssel. Futásteljesítménye havonta 7-8 ezer kilométer.

“Könnyű volt integrálni a flottánkba az LNG-hajtású vontatót, ugyanis nem kellett testre szabni az üzemeltetését, hiszen a tankolások időigénye, a jármű hatótávolsága és a hasznos teherbírása a dízelhajtású modellekéhez mérhető. Üzemanyag-fogyasztása száz kilométerenként átlagosan 16,5 kilogramm gáz és 2,5 liter gázolaj, ami a fuvarkörülmények tükrében kedvezőnek mondható. Így a tavalyi üzemanyagárakkal számolva teljes birtoklási költsége (TCO) megközelíti a dízelmotorral hajtott megfelelőjét. Ráadásul Batyu Pityu az LNG-technikának köszönhetőn az eddig megtett 70 ezer kilométeren több mint 11 tonnával csökkentette a légkör szén-dioxid-terhelését” – foglalta össze az üzemeltetői tapasztalatokat Dudola Tibor, a Waberer’s cégcsoport műszaki projektmenedzsere, aki az alternatív hajtású járművek beszerzéséért, flottába integrálásáért felel.

„Nem volt nehéz megszokni új munkaeszközömet, hiszen ugyanolyan erős és jól vezethető, mint a dízelhajtású társai, csak jóval csendesebb. Persze sűrűbben kell tankolni, de ez sem problémás, sőt, szeretem, hogy nem kell sorban állni a töltőállomáson. Az egész folyamat beöltözéssel együtt nem hosszabb 10-12 percnél, és a kártyaterminál is mindig jól működik. Azt is megszoktam már, hogy a rakodóhelyeken, illetve a parkolókban sokan felfigyelnek a hengeres üzemanyagtartályra, így aztán elkezdenek érdeklődni az LNG-technika iránt járművezetők és fuvarozóvállalkozók egyaránt” – nyilatkozta Gönczi Lajos, a Waberer’s cégcsoport első Volvo FH 460 LNG modelljének állandó gépkocsivezetője.

„A kedvező tapasztalatok, illetve a szén-dioxid-terhelés csökkentése iránt egyre növekvő ügyféligények hatására nemrég munkába állítottuk a második Volvo FH 460 LNG modellünket is. Terveink szerint jövő év végéig további LNG-üzemű tehergépkocsival bővítjük a járműparkunkat, amelyeket később megfelelő igény esetén akár nemzetközi forgalomban is alkalmazunk majd” – tette hozzá Dudola Tibor.