Az autonóm vezetés a raktárakban kezd formát ölteni

Az Imoco (intelligens mozgásvezérlés) európai kutatási projektnek köszönhetően elérhető közelségbe kerül az autonóm módon közlekedő szállítójárművek víziója a gyártócsarnokokban vagy raktárakban. A projektet német részről a hamburgi székhelyű intralogisztikai specialista Still, a KION Group leányvállalata vezeti. A projekt a tervek szerint 2024 negyedik negyedévében ér véget.

Olyan szállítójárművek, amelyek valóban autonóm módon navigálnak raktár- és gyártócsarnokokban, megtanulják elemezni és “megérteni” a környezetüket, megbízhatóan felismerik az akadályokat és az embereket, kikerülik őket, és mindeközben gyorsan és megbízhatóan szállítják az árukat egyik helyről a másikra – ez még mindig sci-finek hangzik. Az Imoco európai kutatási projekt kezdeményezői szerint azonban ez a vízió hamarosan valósággá válik. Ennek érdekében a kutatási projekt keretében négy forgatókönyvet határoztak meg, amelyeket a digitális ikrek és az AI-elvek (gépi tanulás/mély tanulás) jellemeznek: intelligens navigáció, az áruk felvétele, szállítása és esetleges kirakása a célállomáson. “Az ilyen folyamatok nagyon magas követelményeket támasztanak a folyamatokkal és a járművel szemben is. Ezért az OPX iGo neo-val egy olyan komissiózót küldtünk a projektbe, amely “intelligens” felszereltsége és az ebből eredő képességei miatt már nagyon közel áll ehhez az autonóm módon közlekedő jármű elképzeléséhez” – nyilatkozza Ansgar Bergmann, a Still Imoco projektjének felelőse.

Nagy érzékenységű szenzortechnikára van szükség

A jelenlegi automatizált vezetésű járművek még mindig korlátokba ütköznek, amikor teljesen önállóan kell működniük a raktárakban vagy a gyártóüzemekben. Bár önállóan felismerik az akadályokat és önállóan fékeznek, de még nem képesek elkerülni az akadályokat, valamint nem tudják intelligens módon keresni a leghatékonyabb útvonalakat és elemezni a környezetet. Rendkívül érzékeny érzékelőtechnológiára van szükségük lézerszkennerek, kamerák vagy radarok formájában, hogy felismerjék a térbeli objektumokat, például a polcokat vagy akár a táblákat, jelöléseket és kijelzőket. Ezenkívül “meg kell érteniük” a környezetüket, regisztrálniuk kell a változásokat, és képesnek kell lenniük reagálni rájuk. Csak ez teszi lehetővé, hogy ezek a járművek önállóan navigáljanak a célállomásukhoz, felismerjék és kezeljék a rakományokat, kikerüljék az akadályokat vagy megtalálják a szállított áruk logikus tárolási helyeit.

Az OPX iGo neo már most is önállóan közlekedik a folyosón, érzékeli és megérti a környezetét, és ebből levezeti a megfelelő műveleteket. A polcfolyosó teljesen önállóan történő elhagyása és a vásárlói csarnokokban való navigálás, valamint az ehhez szükséges optimális útvonalak megtervezése azonban például még nem része a terméknek. De éppen azért, mert már fel van szerelve a megfelelő környezeti érzékelőkkel, az OPX iGo neo ideális kiindulópont a projekt kívánt továbbfejlesztéséhez. “Az OPX iGo neo esetében a projekt célja, hogy tovább növeljük a környezet megértésének szintjét és a döntéshozatali képességeket annak érdekében, hogy folyamatosan növeljük a robot autonóm képességeit, intelligenciáját, és lehetővé tegyük számára, hogy a polcfolyosón túli raktárban önállóan cselekedjen. A gépi- és mélytanulási megközelítések itt nagyon fontos szerepet játszanak” – magyarázza Ansgar Bergmann.

Akadályok felismerése valós időben

Az Imoco azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megteremtse az előfeltételeket a mobil robotrendszerek dinamikus intralogisztikai környezetben történő, kihívást jelentő alkalmazásához. Az útvonaltervezés autonóm módon végrehajtott és szituációfüggő módosításainak, beleértve a mozgó objektumok, például emberek vagy járművek figyelembevételét, ezután az egész raktárban lehetővé kell válnia. Ansgar Bergmann elmondja: “A kutatási projekt a felismerés, elemzés és cselekvés hagyományos hármasát kívánja továbbfejleszteni a mesterséges intelligencia segítségével – érzékelni, megérteni és megoldani.” A kutatási projekt keretében a járműveket képessé kívánják tenni arra, hogy különböző érzékelőrendszerek segítségével érzékeljék a térbeli környezetet, és ne csak a betanított tárgyakat ismerjék fel, hanem azok mozgását is megbecsüljék. “Ezt az akadályok felismerését valós időben kell elvégezni a zökkenőmentes működés érdekében” – teszi hozzá a szakértő.

Hamburg mint kutatóközpont

A Still hamburgi székhelyén egy demonstrátort állítanak fel, ahol a projektpartnerek összes munkáját összefogják. A KION Group képviselőjeként a Still mellett német részről a Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), a Hahn Schickard, az IMST GmbH, a Nuromedia és a Digital Twin Technology is részt vesz a projektben. Az Imocót az Európai Unió az “Electronic Components and Systems for European Leadership” (Ecsel) kutatási szervezeten keresztül, valamint a német oktatási és kutatási minisztérium finanszírozza.