Az Amazon útnak indítja a Rivian kézbesítő kisteherautókat

Az Amazon megkezdte a Rivian elektromos furgonok használatát a csomagok kézbesítéséhez az Egyesült Államokban. A bevezetésre több mint egy tucat városban kerül sor, köztük Baltimore-ban, Chicagóban, Dallasban, Kansas Cityben, Nashville-ben, Phoenixben, San Diegóban, Seattle-ben és St Louisban.

Az online kiskereskedelmi óriás szerint a Rivian több ezer elektromos szállítójárművét idén több mint száz városban fogják bevetni. A járműveket kifejezetten az Amazon kézbesítési üzletágának igényeihez tervezték 2019 óta, amikor az Amazon százezer elektromos kézbesítő kisteherautót rendelt a Riviantól. A megrendelésben szereplő összes elektromos szállítójárművet 2030-ig kell leszállítani.

A jármű a Rivian gördeszka alakú platformját használja, amely a még mindig startupként értelmezhető autógyártó R1T elektromos pickupjának és R1S elektromos SUV-jának is az alapja. A furgonnak két változata van (EDV500 és EDV700), amelyek a névadó 500 és 700 köbláb rakodótérfogattal rendelkeznek – ami 14,1, illetve 19,8 köbméternek felel meg. Egy harmadik változat 900 köbláb (25,5 köbméternek megfelelő) rakodótérfogattal később érkezik.

A járműveket a Rivian üzemében, az Illinois állambeli Normalban, egy külön gyártósoron gyártják – a Rivian saját járműveit egy második soron szerelik össze. Az első Rivian kézbesítő kisteherautók tavaly óta tesztüzemben vannak az Amazonnál. A vállalat szerint ezek a sorozatgyártás előtti járművek már több mint 90 ezer mérföldet (mintegy 145 ezer kilométert) tettek meg, és több mint 430 ezer csomagot szállítottak ki.

A tesztek során a jármű teljesítményét, biztonságát és tartósságát különböző éghajlatokon és régiókban is tesztelni tudták – állítja az Amazon. A visszajelzések alapján a Rivian tovább tudta fejleszteni a “legmodernebb funkciókat”, hogy biztosítsa a “vezetői elégedettséget és az általános funkcionalitást”.

A két vállalat egyelőre nem árult el további részleteket a már lezajlott tesztüzemekről, a furgonok Amazon-specifikus jellemzőiről vagy a jövőbeli bevetési tervekről, ehelyett inkább általánosabb nyilatkozatokat tettek. “A klímaváltozás hatásai elleni küzdelem folyamatos innovációt és cselekvést igényel, és az Amazon olyan vállalatokkal működik együtt, amelyek osztoznak a szenvedélyünkben, hogy új módszereket találjunk ki a környezetre gyakorolt hatás minimalizálására” – mondta például Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója. “A Rivian kiváló partner ebben a küldetésben, és izgatottan várjuk, hogy az első egyedi elektromos kézbesítő járműveinket az utakon láthassuk.”

A Rivian vezérigazgatója, RJ Scaringe fontos lépésnek nevezi ezt “nemcsak az Amazon és a Rivian mint partnerek, hanem a közlekedés és a környezet szempontjából is”. “2019-ben a Rivian és az Amazon elkötelezte magát egy új típusú kézbesítő jármű gyors ütemű bevezetése mellett, amely a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkentését eredményezné” – folytatta a Rivian-főnök. “Csapataink elkötelezettségének, kemény munkájának és együttműködésének, valamint annak a közös elkötelezettségnek köszönhetően, hogy a világot jobb hellyé tegyük gyermekeink gyermekei számára, ez az elképzelés most megvalósul.”

A Rivian a jelek szerint az Amazon-üzleten túl is el tudja képzelni magát elektromos szállítók építésében. Scaringe szerint a vállalat elektromos haszongépjárművek szélesebb választékát tervezi különböző formákban és méretekben, és arra számít, hogy 2030 után évente több millió elektromos járművet fog gyártani több üzemben. Elárulta, hogy a Rivian már számos tárgyalást folytatott más ügyfelekkel.