Áttörést hozhat a hidrogén számára az ukrajnai háború?

Az ukrajnai háború miatt meredeken emelkedtek az energiaárak, különösen a földgázé. Ennek következtében sokan vitatkoznak alternatívákról, és a figyelem nagy része a környezetbarát megoldásokra irányul. Hosszú távon a hidrogén lehet a nyertes.

Az üzemanyagcellák a hidrogént elektromos árammá alakítják – a keletkező hulladék csupán vízgőz. Ez a környezet szempontjából ideális megoldás, és sok autóipari és logisztikai szakértő már régóta ezt az eljárást tartja a jövő hajtási technológiájának. Ráadásul az üzemanyagcellás ipari járművek a mindennapi használat során nagyon könnyen karbantarthatók. Átlagos élettartamuk 10 ezer óra, és mindössze 90 másodperc alatt teljesen feltölthetők. Ez nagy hatékonyságot és termelékenységet jelent.

“Meggyőződésünk, hogy a hidrogén az elkövetkező években fenntartható alternatívaként fog meghonosodni” – mondta Christophe Lautray, a Linde Material Handling egyik vezetője még 2019-ben. Ma már valóban a Linde járműveinek több mint 80 százaléka üzemanyagcellás meghajtással áll rendelkezésre.

Az üzemanyagcellás targoncák már régen bizonyították hatékonyságukat a nagyüzemi használatban. Franciaországban például a hamburgi székhelyű Still, az intralogisztikai rendszerek szállítója által gyártott 137 jármű működik a Carrefour Supply raktárában. Ez Európa legnagyobb hidrogénüzemű járműflottája. Az EU is támogatja a hidrogéntechnológia fejlesztését az európai zöld megállapodás részeként.

Hol van tehát a bökkenő? Miért nem történt nagy áttörés az üzemanyagcellák értékesítésében? Egészen a közelmúltig az árak jelentették a problémát. Különösen a zöld hidrogén (amelyet fenntartható és megújuló forrásokból, például szél- és napenergiából állítanak elő) volt viszonylag drága. Az ukrajnai válság és a földgáz árának egekbe szökése miatt azonban a hidrogén mostanra árban is versenyképessé vált. A BloombergNEF piaci elemzője szerint a zöld hidrogén jelenleg még a szürke hidrogénnél is olcsóbb (fosszilis tüzelőanyagokból származó). Ez megnyitotta az utat a hidrogén előtt – írja a Bloomberg, amely nagy beruházásokat vár az üzemanyagcellás technológiába és a hidrogénüzemű járművek használatába.