Connect with us

Anyagmozgatás

A Stellantis átrendezi az ellátási láncot és a logisztikát

Az autógyártó olyan stratégiai változásokat jelentett be, amelyek keretében az ellátási lánc és a logisztikai szervezet leválik a beszerzésről és Arnaud Deboeuf gyártási vezérigazgatónak tartozik beszámolási kötelezettséggel. A lépés, amely a logisztika és a gyártás közelmúltbeli összehangolását követi, a rugalmasság növelését célozza.

A Stellantis bejelentette, hogy a szervezeti észszerűsítés és a teljesítmény javítása érdekében jelentős és azonnal hatályba lépő átszervezést hajt végre a viharos globális környezetre hivatkozva. A változások között fontos új kinevezések szerepelnek a regionális operatív pozíciókban, valamint annak előkészítése hogy Carlos Tavares cégvezető 2026-ban nyugdíjba vonul.

A változások között szerepel, hogy az autógyártó globális ellátási láncának szervezete a beszerzéstől a gyártáshoz kerül át. Az ellátási lánc menedzsment, amely a Stellantisnál többek között a bejövő- és a járműlogisztikát, az ellátási lánc tervezését, a kereslet- és kapacitásmenedzsmentet foglalja magában, korábban globális beszerzés és ellátási lánc néven egyesítették a beszerzéssel. Ezt a részleget Maxime Picat vezette. A változással az ellátási lánc Arnaud Deboeuf gyártási vezető alá került.

Hivatalos közlemény szerint a Stellantis „a kereskedelmi teljesítmény fokozása érdekében” hajtotta végre a változtatást az ellátási láncban, mivel a Picat és a beszerzési szervezet „még nagyobb figyelmet és szakértelmet fog szentelni a beszállító partnereinkkel elérendő teljesítmény javítására.”

A termelési és logisztikai folyamatok és technológiák szorosabb integrációja

Bár a közvetlen következmények nem teljesen egyértelműek, valószínű, hogy Picat (képünkön balra) és a beszerzési részleg nagyobb hangsúlyt fog fektetni a beszállítói területekre, beleértve a minőségbiztosítást és a költséghatékonyságot. Más autógyártókhoz hasonlóan a közelmúltbeli ellátási és piaci kihívások – többek között a félvezetőhiány, a logisztikai kapacitásproblémák és az elektromos átállással kapcsolatos bizonytalanság – a Stellantisnál is arra késztették az ellátási lánc szervezetét, hogy szorosabban együttműködjön a mérnöki és beszerzési részlegektől kezdve az értékesítésen át a gyártásig. A termelési és logisztikai folyamatok közötti kapcsolat azonban különösen megerősödött. Az autógyártó például többségi részesedést szerzett a francia 2L Logistics szállítási és logisztikai szolgáltató cégben, és a hírek szerint tovább bővíti saját teherautó-flottáját, több logisztikai műveletet véve saját kezébe.

Az ellátási lánc és a termelés összeolvadása a logisztikai technológia és a digitalizáció szélesebb körű szinergiáit jelezheti, beleértve az automatizálás növelésének lehetőségeit, valamint a mesterséges intelligencia kihasználását, a gyári tervezéstől az üzemi alkalmazásokig. Ez az együttműködés elengedhetetlen lesz a szigorú költségcsökkentési célok megvalósításához. Deboeuf (képünkön balra) például az Automotive Logistics szeptemberi sajtókerekasztal-beszélgetésén több, a logisztika szempontjából fontos innovációt is kiemelt, köztük egy alacsony költségű eszközt a meglévő üzemi berendezések autonóm logisztikára való utólagos felszerelésére, valamint felhőalapú eszközöket a tervezés jobb szinkronizálására a mérnöki munkától a gyártásig. Kiemelte továbbá, hogy a digitalizáció és a mesterséges intelligencia döntő szerepet fog játszani abban, hogy a Stellantis Dare Forward 2030 stratégiai tervének részeként a vállalat jelentős költségmegtakarításokat érjen el a gyártásban.

„A gyártás terén célunk, hogy az átallási költségeinket világszerte 40 százalékkal csökkentsük, ami magában foglalja a gyártási költségek 30 százalékos csökkentését, valamint azt, hogy 2038-ra szén-dioxid-semlegességet érjünk el” – nyilatkozta. Miközben az ellátási lánc és a gyártás együttműködésének fel kell gyorsulnia, valószínű, hogy a beszerzéssel és más részlegekkel való koordináció továbbra is jelentős lesz. Az év elején Maxime Picat az Automotive Logisticsnak adott, az ellátási lánc menedzsmentről szóló interjújában erőteljesen hangsúlyozta az ellátási lánc és más részlegek közötti keresztfunkcionális együttműködést.

Az elmúlt években a Stellantis nagyobb hangsúlyt fektetett arra, hogy a beszerzési-, mérnöki- és tervezési részlegek már a korai szakaszban részt vegyenek az együttműködésben az általános logisztika javítása érdekében. A közelmúltban a Michigan állambeli Dearbornban megrendezett Automotive Logistics & Supply Chain Global konferencián például az észak-amerikai szállítási műveletekért felelős alelnök, Mercedes Figueroa kiemelte, hogy a mérnökség és a beszerzés részt vesz a teljes logisztikai költségek optimalizálásában, a pótkocsi- és konténerkihasználástól kezdve a beszállítói helyszínekig.

Folyamatosan fejlődő ellátási láncok

Összességében az ellátási lánc és a logisztika helyzete tovább fejlődött az autógyártók körében. Azáltal, hogy a Stellantis az ellátási láncot és a logisztikát a gyártáshoz igazítja, olyan vállalatokkal lép hasonló struktúrába, mint a BMW, a Mercedes-Benz és a Volkswagen-csoport. A General Motorsnál a beszerzést és az ellátási láncot szintén a globális beszerzés és ellátási lánc keretében egyesítik. A Fordnál az anyagtervezés és logisztika (MP&L) a gyártásnak tartozik, azonban a vállalat beszerzési funkcióját és az ellátási lánccal való kapcsolatát tavaly az ellátási láncért felelős vezető kinevezésével megerősítették. Más autógyártók is lépéseket tettek a gyártás, a logisztika és a beszerzés szorosabb integrációja érdekében. A Jaguar Land Rover például 2021 óta a gyártást, a beszerzést és az ellátási láncot az Industrial Operations szervezetében egyesítette. Az év elején a Volvo Cars is egyesítette a beszerzést, a gyártást és az ellátási láncot. A Stellantis egyik elődje, az FCA korábban globális ellátási lánc részleggel rendelkezett, mielőtt azt a beszerzéssel egyesítette volna. A PSA-nál, amely végül egyesült az FCA-val, az ellátási lánc a gyártás része volt.